statystyki

W uchwale w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości mogą być dodatkowe wymogi

autor: Marcin Nagórek15.11.2017, 10:24; Aktualizacja: 15.11.2017, 10:50
Tego typu zapisy należy oceniać przez pryzmat stosownych regulacji prawnych oraz orzecznictwa sądowego.

Tego typu zapisy należy oceniać przez pryzmat stosownych regulacji prawnych oraz orzecznictwa sądowego.źródło: ShutterStock

Nasza gmina przygotowuje projekt uchwały w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców w ramach pomocy de minimis. Chcemy w nim zawrzeć zapisy m.in. o obowiązku składania różnych dokumentów przez podmioty korzystające ze zwolnienia oraz okoliczności utraty i wygaśnięcia tego typu ulgi. Uważamy, że pozwala na to ustawa o samorządzie gminnym, jednak zdania są podzielone. Czy mamy rację?

Reklama


Tego typu zapisy należy oceniać przez pryzmat stosownych regulacji prawnych oraz orzecznictwa sądowego. Dają one podstawy do przyjęcia, że rada gminy (miasta) posiada kompetencję nie tylko do określenia zasad i warunków udzielania zwolnień z podatku od nieruchomości, rodzaju dokumentów, jakie powinny być przedkładane wraz z wnioskiem, ale także do stanowienia o utracie lub wygaśnięciu prawa do tego rodzaju ulgi.

Kluczowym przepisem prawnym dotyczącym zakresu przedmiotowego uchwały jest art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.). Wskazano w nim, że rada gminy może wprowadzić w drodze uchwały inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w art. 10 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw. Owa regulacja prawna jest na tyle ogólna, że faktycznie może sprawiać trudności interpretacyjne odnośnie do zakresu dopuszczalnego kształtowania zawartości uchwały w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis. Jedyna jasna teza, jaka z niej wynika, to ta, że gmina może wprowadzać zwolnienia o charakterze przedmiotowym, co zresztą jest szeroko akceptowane w orzecznictwie sądowym. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 listopada 2016 r. (sygn. akt II FSK 2531/16) podał, że „Prawo do ustanawiania zwolnień przez gminę dotyczy wyłącznie tych, które odnoszą się do pewnej kategorii przedmiotów opodatkowania; nie obejmuje natomiast prawa do ustanowienia zwolnień podmiotowo-przedmiotowych, to jest wyłączenia z opodatkowania pewnych kategorii podmiotów znajdujących się w określonej sytuacji faktycznej lub prawnej”. Więc ta sfera jest przez ustawodawcę w miarę precyzyjnie określona. Inaczej jednak jest w kwestiach, o których mowa w pytaniu.


Pozostało jeszcze 60% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama