statystyki

Jak rozliczyć nabycie usługi reklamowej od podmiotu z Niemiec

autor: Marcin Szymankiewicz21.10.2017, 15:00
podatki dokumenty urzędnik

Aby prawidłowo rozliczyć usługi, należy w pierwszej kolejności ustalić miejsce ich świadczeniaźródło: ShutterStock

ABC sp. z o.o. (podatnik VAT czynny) na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej nabyła 9 października 2017 r. usługę reklamową od firmy niemieckiej (osoba prawna) za cenę 1000 euro. Usługa została wykonana i udokumentowana fakturą wystawioną przez niemieckiego kontrahenta 9 października 2017 r. na kwotę 1000 euro. Firma niemiecka nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Umowa przewiduje 60-dniowy termin płatności i spółka zamierza jej dokonać (po potrąceniu podatku u źródła) przelewem na parę dni przed upływem tego terminu.

Spółka prowadzi wyłącznie działalność opodatkowaną VAT. Niemiecki usługodawca nie przedstawił certyfikatu rezydencji. Jak spółka powinna rozliczyć nabycie tej usługi na gruncie VAT i CIT? VAT i zaliczki na CIT spółka rozlicza za okresy miesięczne. Rokiem podatkowym spółki jest rok kalendarzowy. Zgodnie z obowiązującą w spółce polityką rachunkowości wydatki reklamowe są potrącane w dacie ich poniesienia. Pomiędzy spółką a jej niemieckim kontrahentem nie zachodzą żadne powiązania, w szczególności o charakterze kapitałowym, osobowym czy rodzinnym.

Aby prawidłowo rozliczyć usługi, należy w pierwszej kolejności ustalić miejsce ich świadczenia. Nabywca usługi (spółki ABC) jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, a zatem jest także podatnikiem na potrzeby ustalania miejsca świadczenia usług (zob. art. 28a pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej (z zastrzeżeniem art. 28b ust. 2–4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy o VAT).

Przypadek usług reklamowych świadczonych na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT (zatem m.in. podatnika polskiego podatku VAT) nie został uregulowany w sposób szczególny, a zatem miejsce opodatkowania tych usług należy ustalić, kierując się art. 28b ustawy o VAT. W przypadku usług nabytych przez spółkę będzie to terytorium Polski.

Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT (zob. art. 2 pkt 9 ustawy o VAT). W przypadku usług, do których stosuje się art. 28b ustawy o VAT, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


Pozostało jeszcze 85% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane