statystyki

Jak rozliczyć nabycie usługi reklamowej od podmiotu z Niemiec

autor: Marcin Szymankiewicz21.10.2017, 15:00
podatki dokumenty urzędnik

Aby prawidłowo rozliczyć usługi, należy w pierwszej kolejności ustalić miejsce ich świadczeniaźródło: ShutterStock

ABC sp. z o.o. (podatnik VAT czynny) na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej nabyła 9 października 2017 r. usługę reklamową od firmy niemieckiej (osoba prawna) za cenę 1000 euro. Usługa została wykonana i udokumentowana fakturą wystawioną przez niemieckiego kontrahenta 9 października 2017 r. na kwotę 1000 euro. Firma niemiecka nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Umowa przewiduje 60-dniowy termin płatności i spółka zamierza jej dokonać (po potrąceniu podatku u źródła) przelewem na parę dni przed upływem tego terminu.

Reklama


Spółka prowadzi wyłącznie działalność opodatkowaną VAT. Niemiecki usługodawca nie przedstawił certyfikatu rezydencji. Jak spółka powinna rozliczyć nabycie tej usługi na gruncie VAT i CIT? VAT i zaliczki na CIT spółka rozlicza za okresy miesięczne. Rokiem podatkowym spółki jest rok kalendarzowy. Zgodnie z obowiązującą w spółce polityką rachunkowości wydatki reklamowe są potrącane w dacie ich poniesienia. Pomiędzy spółką a jej niemieckim kontrahentem nie zachodzą żadne powiązania, w szczególności o charakterze kapitałowym, osobowym czy rodzinnym.

Aby prawidłowo rozliczyć usługi, należy w pierwszej kolejności ustalić miejsce ich świadczenia. Nabywca usługi (spółki ABC) jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, a zatem jest także podatnikiem na potrzeby ustalania miejsca świadczenia usług (zob. art. 28a pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej (z zastrzeżeniem art. 28b ust. 2–4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy o VAT).

Przypadek usług reklamowych świadczonych na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT (zatem m.in. podatnika polskiego podatku VAT) nie został uregulowany w sposób szczególny, a zatem miejsce opodatkowania tych usług należy ustalić, kierując się art. 28b ustawy o VAT. W przypadku usług nabytych przez spółkę będzie to terytorium Polski.

Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT (zob. art. 2 pkt 9 ustawy o VAT). W przypadku usług, do których stosuje się art. 28b ustawy o VAT, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


Pozostało jeszcze 85% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama