Jak zaksięgować dofinansowanie do wypoczynku dziecka pracownika?
● Pracownicy otrzymują dofinansowanie do wypoczynku letniego dzieci z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Mają prawo do przyznania środków na ten cel w wysokości 350 zł. Wypoczynek zazwyczaj spełnia wymogi, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o PIT. W jaki sposób zaksięgować przekazanie tych środków?
Ewidencja księgowa dofinansowania z ZFŚS do wypoczynku letniego dziecka pracownika może przebiegać następująco. Przyznanie dofinansowania do wypoczynku dziecka przez zakład pracy powoduje zmniejszenie stanu ZFŚS oraz powstanie zobowiązania wobec właściwego pracownika. Dlatego dokonuje się zapisu: strona Wn konta Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i strona Ma konta Inne rozrachunki z pracownikami. Następnie trzeba pamiętać, że jeśli dopłata do wypoczynku dotyczy dziecka, którego wiek nie przekracza 18 lat, nie będzie ona podlegała PIT niezależnie od kwoty tej dopłaty. Ponadto dopłata sfinansowana z ZFŚS nie stanowi podstawy do naliczania składek ZUS. Dlatego w analizowanym przypadku nie wystąpi konieczność księgowań na kontach właściwych dla rozliczeń publicznoprawnych z tych tytułów. Sama zaś wypłata dofinansowania właściwemu pracownikowi powoduje zmniejszenie stanu środków pieniężnych oraz oznacza uregulowanie zobowiązania wobec pracownika z tego tytułu. Wypłatę świadczenia księguje się: strona Wn konta Inne rozrachunki z pracownikami i w zależności od sposobu wypłaty strona Ma konta: Kasa (jeżeli wypłata jest dokonywana z kasy) lub Rachunek bankowy (jeżeli płatność następuje w drodze przelewu ze środków obrotowych pracodawcy na rachunek bankowy pracownika), lub Rachunek bankowy ZFŚS (jeżeli płatność następuje w drodze przelewu z rachunku środków ZFŚS na rachunek bankowy pracownika). Zaś samą refundację środków z rachunku ZFŚS ujmuje się następująco: strona Wn Rachunek bankowy, strona Ma Rachunek bankowy ZFŚS.
Podstawa prawna
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1047).
● Gmina chce uczestniczyć w finansowaniu remontu pomieszczeń budynku komendy powiatowej policji i przeznaczyć na to 10 tys. zł. Czy prawidłowe będzie zaplanowanie na ten cel wydatku w dziale 754, w rozdziale 75405 (komendy powiatowe policji), paragrafie 2300 (Wpłaty jednostek na państwowy fundusz celowy) poprzez zmianę uchwały budżetowej?
Nie. Wynika to z następujących okoliczności. Po pierwsze, zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy o policji, jednostki samorządu terytorialnego, państwowe jednostki organizacyjne, stowarzyszenia, fundacje, banki oraz instytucje ubezpieczeniowe mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług. Fundusz Wsparcia Policji składa się z funduszy: centralnego, wojewódzkich i szkół policji. Z ust. 4e wynika z kolei, że środki finansowe uzyskane przez policję w trybie i na warunkach określonych w ust. 3 i 4a na podstawie umów i porozumień zawartych przez:
komendanta głównego policji – są przychodami funduszu centralnego;
komendantów odpowiednio wojewódzkich lub komendanta stołecznego policji albo podległych im komendantów powiatowych (miejskich, rejonowych) policji – są przychodami wojewódzkich funduszy;
komendanta Wyższej Szkoły Policji oraz komendantów szkół policyjnych – są przychodami funduszu szkół policji.
Zgodnie zaś z ust. 4f środki funduszu są przeznaczone m.in. na pokrywanie wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych policji, a także na zakup niezbędnych na ich potrzeby towarów i usług. Ponadto środkami funduszu dysponują m.in. komendanci wojewódzcy lub komendant stołeczny policji – w zakresie funduszy wojewódzkich.
Po drugie, warto zauważyć, że zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z o finansach publicznych, wydatki publiczne klasyfikuje się według działów i rozdziałów określających rodzaj działalności oraz paragrafów określających rodzaj wydatku.
Po trzecie, co najistotniejsze, konieczne jest odniesienie się do rozporządzenia ministra finansów z 2 marca 2010 r. Z zawartych tam regulacji wynika, że wydatki bieżące w postaci wpłaty na Fundusz Wsparcia Policji powinny być klasyfikowane w dziale 754 „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa”, rozdziale 75404 „Komendy wojewódzkie policji” i par. 2300 „Wpłaty na państwowy fundusz celowy”. Zatem wadliwe jest proponowane przez gminę rozwiązanie w zakresie klasyfikacji budżetowej odnoszące się do rozdziału 75405. Ponadto przyjęcie takiego rozwiązania może też skutkować stwierdzeniem naruszenia prawa przez regionalną izbę obrachunkową, w której właściwości należy nadzór nad wspomnianymi uchwałami budżetowymi.
Dlatego, uchwała wprowadzająca zmiany w budżecie w zakresie ww. wydatku bieżącego powinna uwzględniać prawidłową klasyfikację budżetową. W podanym stanie faktycznym oznacza to, że środki powinny być ujęte w dziale 754 „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa”, w rozdziale 75404 „Komendy wojewódzkie policji” i par. 2300 „Wpłaty na państwowy fundusz celowy”.
Podstawa prawna
Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.).
Ustawa z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1782 ze zm.).
Rozporządzenie ministra finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1053 ze zm.).
● Jednostka samorządu terytorialnego zakupiła meble szkolne (ławki i krzesła uczniowskie) w celu przekazania podległej szkole podstawowej (wartość zakupu to 11 000 zł). Jak powinno to zostać odzwierciedlone w księgach?
W przypadku zakupu pomocy dydaktycznych i pozostałych środków trwałych przez gminę na rzecz podległych jej szkół (a tak jest w analizowanym przypadku) jednorazowego umorzenia dokona jednostka samorządu terytorialnego, później zaś przekaże zakupiony majątek wraz z umorzeniem podległej szkole. Sama ewidencja zakupu i przekazania mebli w JST powinna być następująca:
faktura za zakupione meble szkolne 11 000 zł: strona Wn konta 013 – Pozostałe środki trwałe, strona Ma konta 201 – Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami;
umorzenie zakupionych mebli: strona Wn konta 401 – Zużycie materiałów i energii, strona Ma konta 072 – Umorzenie pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych;
PT – przekazanie mebli szkole 11 000 zł: strona Wn konta 072 – Umorzenie pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych, strona Ma konta 013 – Pozostałe środki trwałe.
Zaś przyjęcie przekazanych nieodpłatnie przez jednostkę nadrzędną mebli w szkole na kwotę 11 000 zł księgujemy: strona Wn konta 013 – Pozostałe środki trwałe, strona Ma konta 072 – Umorzenie pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz zbiorów bibliotecznych. ⒸⓅ
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 760).
● Do jednostki dotarło zawiadomienie o zajęciu części wynagrodzenia za pracę pracownika z tytułu zaległości alimentacyjnych. Jakich zapisów trzeba dokonać w księgach rachunkowych?
W pytaniu nie podano, o jakiego rodzaju jednostkę chodzi. Ewidencja potrącenia z tytułu zajęcia komorniczego z tytułu egzekucji może w firmie przebiegać następująco. Po pierwsze, ujmujemy naliczenie wynagrodzenia brutto: strona Wn konta Wynagrodzenia, strona Ma konta Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń. Po drugie, składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika i składka na ubezpieczenie zdrowotne: strona Wn konta Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń, strona Ma konta Rozrachunki publicznoprawne. Pozostaje jeszcze zaksięgować zaliczkę na PIT: strona Wn konta Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń, strona Ma konta Rozrachunki publicznoprawne. Następnie ujmuje się potrącenie z tytułu zajęcia komorniczego – alimenty: strona Wn konta Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń, strona Ma konta Potrącenia z wynagrodzeń – zajęcia komornicze. Samo przelanie zajętej części wynagrodzenia na rachunek podany przez komornika księguje się: strona Wn konta Potrącenia z wynagrodzeń – zajęcia komornicze, strona Ma konta Rachunek bankowy. I na koniec ewidencjonujemy wypłatę wynagrodzenia pracownikowi: strona Wn konta Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń, strona Ma konta Rachunek bankowy.
Natomiast w jednostce budżetowej potrącenie części wynagrodzenia zajętej przez komornika ujmuje się: strona Wn konta Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń, strona Ma konta Pozostałe rozrachunki publicznoprawne. Zaś przekazanie zajętego wynagrodzenia komornikowi ewidencjonujemy: strona Wn konta Pozostałe rozrachunki publicznoprawne, strona Ma konta Rachunek bieżący jednostki.
Podstawa prawna
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1047).