W tym roku po raz pierwszy w rankingu urzędów skarbowych oceniliśmy ośrodki Krajowej Informacji Podatkowej. Zbadaliśmy ich pracowitość. Wygrał ośrodek KIP w Toruniu.
Krajowa Informacja Podatkowa, czyli KIP, to infolinia podatkowa, która od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 18.00 udziela informacji na temat zagadnień podatkowych przez telefon. Numery telefonów na tę infolinię to: 0 800 055 055 dla telefonów stacjonarnych lub (0-22) 330 03 30 dla telefonów komórkowych.
Z Krajową Informacją Podatkową można się połączyć z każdego miejsca w Polsce za pośrednictwem jednego numeru telefonu. Dla dzwoniących z całego kraju stosowana jest jednakowa stała opłata za połączenie z telefonu stacjonarnego, natomiast opłata za połączenie z telefonu komórkowego zależy od opłat określonych w umowach z operatorami.
Jednak udzielanie odpowiedzi telefonicznych to niejedyne zadanie KIP. Przygotowuje ona także materiały informacyjne z zakresów tematycznych, które wzbudzają szczególne zainteresowanie podatników. Materiały są przekazywane przez urzędy skarbowe podatnikom oraz zamieszczone na stronie internetowej KIP: www.kip.gov.pl. Są to odpowiedzi na najczęściej zadawane przez podatników pytania.
Co istotne, od 1 lipca 2007 r. podatnicy, którzy chcą otrzymać interpretacje podatkowe, muszą wniosek w tym zakresie złożyć właśnie do jednego z czterech KIP, mimo że formalnie odpowiedzi na pytania podatników w imieniu ministra finansów wydają cztery izby skarbowe w: Warszawie (KIP w Płocku), Bydgoszczy (KIP w Toruniu), Poznaniu (KIP w Koninie), Katowicach (KIP w Bielsku-Białej).
JAK SKORZYSTAĆ Z KIP
Zadzwoń na infolinię
Numery telefonów na tę infolinię to: 0 800 055 055 dla telefonów stacjonarnych lub (0-22) 330 03 30 dla telefonów komórkowych.
Wybierz temat rozmowy
Po połączeniu trzeba wybrać tonowo jedną z sześciu kategorii podatkowych: 0 - rozliczenie roczne; 1 - PIT; 2 - CIT; 3 - VAT; 4 - procedury elektroniczne; 5 - e-deklaracje; 6- pomoc techniczna.
Połączenie z konsultantem
Po wybraniu jednej z kategorii następuje połączenie z konsultantem.
Uzyskanie odpowiedzi
W trakcie rozmowy konsultant udziela odpowiedzi na pytanie. Gdy konsultant nie zna odpowiedzi, łączy z ekspertem. Ekspert udziela odpowiedzi na pytanie. Gdy ekspert nie zna odpowiedzi, pytanie jest odroczone; odpowiedź udzielana jest w ciągu siedmiu dni.