Polski Fundusz Rozwoju wprowadził, w porozumieniu z Ministerstwem Finansów, niezbędne zmiany w systemie, które powinny zapobiegać błędnym odrzuceniom wniosków. Poinformował o tym w odpowiedzi na pytanie DGP
/>
Chodzi o podatników rozliczających VAT metodą kasową oraz w formule VAT marża. Fundusz zapewnia, że składane przez nich wnioski o subwencje z Tarczy Finansowej PFR nie są już odrzucane. Gdyby tak się zdarzyło, to fundusz zaleca ich ponowne wypełnienie.
Informuje również, że przedsiębiorcy niezadowoleni z wysokości przyznanej im subwencji mogą skorzystać z uruchomionej w poniedziałek procedury odwoławczej. A ci, którzy są przekonani, że mogą być beneficjentami programu, ale ich wnioski nie są przepuszczane przez system, mogą w tej sprawie kontaktować się z bankiem, przez który składają wniosek (patrz ramka).
Metoda kasowa
O problemie przedsiębiorców rozliczających się metodą kasową pisaliśmy w artykule „Wsparcie z PFR. Obrót nie zawsze zgadza się z przychodem” (DGP nr 86/2020). Informowaliśmy, że ich wnioski są odrzucane przez automatyczny system z powodu niezgodności danych z deklaracjami VAT (u podatników rozliczających się miesięcznie) oraz plikami JPK_VAT (u tych, którzy rozliczają się kwartalnie). Przyczyną odrzucenia było to, że u podatników rozliczających się kasowo deklaracje VAT i pliki JPK_VAT nie odzwierciedlają przychodów z danego miesiąca, liczonych memoriałowo, na podstawie wystawionych faktur, tylko należności faktycznie zapłacone.
Od wczoraj otrzymujemy już informacje od naszych czytelników rozliczających się metodą kasową, że ich wnioski są akceptowane i że subwencje z PFR są im przyznawane.
VAT-marża
Podobny kłopot mieli podatnicy rozliczający się w systemie VAT-marża. Podatek ten płacą tylko od marży, natomiast dla celów podatku dochodowego wykazują cały przychód ze sprzedaży.
Ten problem – jak zapewnia PFR w odpowiedzi na pytanie DGP – również został rozwiązany.
Zaliczki również
Udało się też wyjaśnić wątpliwości z zaliczkami. Przedpłaty i zaliczka nie są przychodem, dlatego początkowo firmy nie uwzględniały ich przy deklarowaniu obrotów na potrzeby wniosku o subwencję z PFR. Problem polega jednak na tym, że zaliczki podlegają opodatkowaniu VAT i podatnicy muszą je wykazywać w deklaracjach VAT oraz plikach JPK_VAT. Znów więc powstawała niezgodność między przychodem deklarowanym dla potrzeb podatku dochodowego a obrotami dla celów VAT.
Ostatecznie na stronach PFR znalazł się komunikat informujący, że we wniosku o subwencję należy uwzględniać zaliczki. Pisaliśmy o tym w artykule „Tarcza PFR. Kłopot z zaliczkami został rozwiązany” (DGP nr 93/2020).
Nie wszystko się udało
Powodów odrzucenia wniosków o subwencję jest jednak znacznie więcej. Czytelnicy informują nas m.in. o kłopotach ze wskazaniem i zweryfikowaniem daty założenia firmy. Jeden z nich wspólnie z inną osobą założył spółkę cywilną. Po pewnym czasie spółka ta została przekształcona w jawną.
Początkowo, informując we wniosku o subwencję o dacie utworzenia spółki, nasz czytelnik podał datę przekształcenia (widniejącą w Krajowym Rejestrze Sądowym). System odrzucił jednak wniosek.
Czytelnik spróbował więc inaczej; podał dzień, w którym zarejestrował swoją działalność gospodarczą w gminnej ewidencji. Data ta pokrywała się z datą umowy spółki cywilnej. Jednak i tym razem wniosek o subwencję został odrzucony. Powód? Drugi wspólnik zarejestrował swoją działalność w gminie innego dnia.
Jaką datę w takiej sytuacji należy podać we wniosku o subwencję? Zwróciliśmy się z tym pytaniem do PFR i czekamy na odpowiedź.
Procedura odwoławcza
W poniedziałek 18 maja br. uruchomiona została specjalna procedura odwoławcza. Ale uwaga: dotyczy ona wyłącznie firm, które już otrzymały subwencje, tyle że w kwotach niższych niż wnioskowane.
Na ubieganie się o różnicę przewidziano dwa miesiące od podpisania umowy. W tym czasie można złożyć maksymalnie dwa odwołania.
Z procedury odwoławczej nie mogą natomiast skorzystać firmy, których wnioski zostały odrzucone przez system. Tacy przedsiębiorcy – zgodnie z informacjami podawanymi na stronie PFR – mogą składać kolejne wnioski o subwencje po wcześniejszym wyjaśnieniu wszelkich okoliczności w ZUS, swoim urzędzie skarbowym i w banku.
Wnioski były odrzucane, bo u części podatników deklaracje i JPK_VAT nie odzwierciedlają przychodów dla celów PIT i CIT
OPINIA
Wiele udało się już rozwiązać
Emil Muciński rzecznik Business Centre Club
Interweniowaliśmy wPFR wsprawach przedsiębiorców izawsze mogliśmy liczyć na pomoc. Udało się m.in. rozwiązać problem podmiotów rozliczających się metodą kasową, gdzie przychody nigdy praktycznie nie są równe obrotom raportowanym wJPK/VAT. Otrzymaliśmy pozytywne dla przedsiębiorców decyzje ipodpowiedź, że jeżeli pojawia się problem, firmy powinny zwracać się bezpośrednio do banków, które przekazują ich zgłoszenia. Są one weryfikowane indywidualnie.
Inne kłopoty firm wynikały m.in. zodmiennych sposobów liczenia zatrudnienia, rozliczania VAT-u kwartalnie, ustalenia, jakiej wielkości przedsiębiorstwem jest dany podmiot.
Firmy nie mogły skutecznie złożyć wniosków oudzielenie subwencji, ponieważ narzędzia ich weryfikacji odrzucały je ze względów formalnych. Udało nam się uzyskać wiążącą wykładnię, że –zgodnie zdefinicją –nie tylko przychody, ale również suma bilansowa są kryterium uznania przedsiębiorstwa za duże lub MSP.
Warto również podkreślić, że wprzypadku firm rozliczających VAT, aby wykazać miesiąc spadku przychodów, należy rozliczyć dany okres ipoczekać co najmniej cztery dni kalendarzowe, aby system administracji skarbowej zarejestrował deklaracje.
Odpowiedź PFR na pytanie DGP
Na bieżąco obserwujemy, jakiego rodzaju problemy napotykają przedsiębiorcy podczas wypełniania wniosków o subwencje w ramach Tarczy Finansowej PFR, staramy się je eliminować i poprawiać algorytm decydujący o przyznaniu i wyliczający kwotę subwencji. W porozumieniu z Ministerstwem Finansów wprowadziliśmy niezbędne zmiany w systemie, które powinny zapobiegać ewentualnym błędnym odrzuceniom wniosków o subwencję w ramach Tarczy Finansowej PFR przedsiębiorców rozliczających się metodą kasową lub na podstawie faktur VAT-marża. W przypadku odrzucenia takiego wniosku jest prośba o jego ponowne wypełnienie.
Jeśli przedsiębiorca otrzymał subwencję w kwocie niższej niż wnioskowana i nie zgadza się tą decyzją – od wczoraj (czyli od poniedziałku 18 maja br. – przypis red.) została udostępniona możliwość składania wniosków odwoławczych.
Jeśli przedsiębiorca ustalił, że stan wynikający z rejestrów publicznych nie wyklucza go jako beneficjenta programu, a pomimo to wniosek o subwencję został odrzucony, może się skontaktować bezpośrednio z bankiem, w którym ten wniosek został złożony, i wyjaśnić sprawę.