Ci ostatni najczęściej posługują się pełnomocnictwem do UPL-1, czyli do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych.
Przypomnijmy, że od 1 października 2024 r. funkcjonuje centralna infolinia KAS
Są to numery:
■ (+48) 22 330 03 30 – dla połączeń z telefonów komórkowych,
■ 801 055 055 – dla połączeń z telefonów stacjonarnych.
Połączenia z dotychczasowymi numerami urzędów skarbowych są natomiast automatycznie przekierowywane na infolinię.
Telefony tej infolinii odbierają – według wyboru dzwoniącego – albo konsultanci Krajowej Informacji Skarbowej, albo konsultanci będący odmiejscowionymi pracownikami urzędów skarbowych. Tych ostatnich można pytać zarówno o ogólne kwestie podatkowe i celne, jak i o indywidualne sprawy, czyli swoje rozliczenia.
Tajemnica skarbowa
Chcąc jednak otrzymać informacje objęte tajemnicą skarbową, trzeba się uwierzytelnić kodem telePIN. Ustawia się go na swoim koncie w e-Urzędzie Skarbowym na stronie: www.podatki.gov.pl.
Jeśli konsultant nie zna wszystkich szczegółów toczącej się sprawy, to przekazuje dzwoniącemu bezpośredni numer telefonu do pracownika urzędu zajmującego się daną sprawą (docelowo rozmowy mają być przekierowywane automatycznie).
Obecnie możliwość uzyskania przez telefon informacji o indywidualnej sprawie podatnika mają też:
■ pełnomocnicy, ale tylko z pełnomocnictwem ogólnym, oraz
■ osoby mające dostęp do konta firmy (lub innej organizacji) w e-Urzędzie Skarbowym.
Co z księgowymi?
To problem dla biur rachunkowych, bo ich pracownicy nie dostają od klientów pełnomocnictw ogólnych. Wielu z nich nawet tego nie chce ze względu na zbyt dużą odpowiedzialność. Najczęściej księgowi biur posługują się pełnomocnictwem UPL-1.
W jaki sposób zatem mają telefonicznie rozwiązać podatkowy problem swojego klienta?
– Od połowy października br. telefoniczny dostęp do indywidualnych informacji o podatniku, w zakresie posiadanego umocowania, będą miały również – oprócz pełnomocników ogólnych oraz użytkowników konta organizacji – osoby dysponujące pełnomocnictwem do podpisywania deklaracji (UPL-1) lub pełnomocnictwem szczególnym (PPS-1) – wyjaśnia w rozmowie z DGP Sylwia Zdebiak, dyrektor departamentu relacji z klientami Ministerstwa Finansów (patrz: rozmowa).
Uwaga: osoby posługujące się UPL-1 lub PPS-1 nie dowiedzą się przez telefon o rozliczeniach swojego klienta od konsultanta (odmiejscowionego pracownika US), ale od pracownika konkretnego urzędu skarbowego prowadzącego daną sprawę. Numer telefonu do tego pracownika poda wspomniany konsultant.
Dopiero ten pracownik urzędu będzie mógł zweryfikować pełnomocnictwo UPL-1 lub PPS-1 i uwierzytelnić księgowego za pomocą jego telePIN-u i numeru PESEL/NIP.
– Po uwierzytelnieniu pracownik urzędu przekaże informacje w zakresie, na jaki pozwala pełnomocnictwo osoby dzwoniącej – wyjaśnia dyrektor Zdebiak. ©℗