Zwrot kosztów wysyłki towaru nie jest opodatkowany VAT, gdy sprzedawca podpisał umowę z firmą kurierską w imieniu i na rzecz kupującego oraz odrębnie ewidencjonuje kwoty otrzymane z tego tytułu od nabywcy – wyjaśnił dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Spytał o to przedsiębiorca, który zajmuje się internetową sprzedażą podzespołów i części elektronicznych. Przy każdej aukcji zamieszcza informację, z której wynika, że kupujący udziela mu jednorazowego pełnomocnictwa na wysłanie towaru w imieniu nabywcy i na opłacenie kosztów wysyłki.

Ponad dwa lata temu zarejestrował się jako podatnik VAT i zlecił rozliczanie swoich podatków biuru rachunkowemu. Biuro naliczyło 23-proc. VAT należny od wpływów ze zwrotów za koszty wysyłki i 3-proc. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. To zaskoczyło przedsiębiorcę. Uważał, że otrzymywany od klientów zwrot kosztów wysyłki nie powinien być wliczany do podstawy opodatkowania. Powołał się na art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot „otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku”.

Przedsiębiorca uważał, że spełnia te warunki.

Nie zgodził się z tym dyrektor KIS. Podkreślił, że w świetle art. 29a ust. 7 pkt 3 sprzedający powinien:

  • mieć podpisaną umowę z firmą obsługującą przesyłki, zawartą w imieniu i na rzecz kupującego oraz
  • prowadzić odrębną ewidencję kwot wpłaconych przez kupującego na pokrycie kosztów wysyłki.

W tym wypadku nie jest spełniony co najmniej jeden z tych warunków – stwierdził dyrektor KIS. Na portalach zamieszczana jest tylko informacja dla kupującego o udzieleniu sprzedającemu pełnomocnictwa na jednorazowe zawarcie umowy z firmą obsługującą wysyłkę zamówionego towaru. Nawet jeśli informacja ta odzwierciedlałaby rzeczywistą sytuację (że sprzedający zawiera umowę z przewoźnikiem w imieniu i na rzecz kupującego), to i tak sprzedawca nie prowadzi niezbędnej ewidencji kwot wpłacanych przez kupującego tytułem zwrotu kosztów wysyłki – wskazał organ.©℗