Pracownik może przesłać pracodawcy wnioski i oświadczenia dotyczące rozliczenia PIT za pomocą systemu przyjętego w firmie, podpisując je swoim loginem i hasłem – potwierdził dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Spytała o to spółka, która chce zautomatyzować sposób przesłania wniosków i oświadczeń dla celów rozliczania zaliczek na podatek dochodowy swoich pracowników. Planuje w tym celu udostępnić specjalną aplikację. Pracownik logowałby się do niej przy użyciu unikalnego loginu i hasła. Dzięki tym danym podpisywałby składane spółce oświadczenia i wnioski dla celów PIT.
Spółka tłumaczyła, że taka kombinacja danych pozwala na identyfikację pracownika. Dzięki temu ona sama, jako płatnik, będzie miała pewność, że dokument został podpisany przez konkretną osobę.
Dyrektor KIS potwierdził, że można wprowadzić takie rozwiązanie. Wyjaśnił, że definicja podpisu elektronicznego pozwala uznać za taki podpis również powszechnie znaną kombinację loginu i hasła.
„Podpis elektroniczny składany w takiej formie zawiera dane elektroniczne, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby go składającej” – stwierdził organ. Jest to więc – jak wynika z interpretacji – dopuszczalna forma złożenia oświadczeń lub wniosków.
W takiej sytuacji nie ma konieczności składania tradycyjnego odręcznego podpisu lub posługiwania się kwalifikowanym podpisem elektronicznym – potwierdził dyrektor KIS. ©℗
Interpretacja indywidualna dyrektora KIS z 23 stycznia 2023 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1085.2022.1.JK2