Spółki, które wybrały system estoński, nie będą płacić podatku od darowizn przekazanych na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy – przewiduje projekt rozporządzenia ministra finansów.

To sukces DGP, ponieważ projekt ukazał się zaledwie dwa dni po naszym artykule „Estoński CIT nie premiuje dobroczynności” (DGP nr 51/2022). Wcześniej o wprowadzenie zmian apelowali również eksperci podatkowi na blogu „Dzień Dobry Podatki”. W najnowszym artykule wskazaliśmy, że firmy, które wybrały ryczałt od dochodów spółek (tzw. estoński CIT), nie mogą liczyć na podatkową preferencję, jeżeli przekażą darowiznę albo nieodpłatne świadczenie, by pomóc ofiarom wojny w Ukrainie.
Muszą one bowiem traktować poniesione w tym celu koszty jako „wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą”, a to zmusza je do zapłaty podatku (zgodnie z art. 28h ustawy o CIT). Daninę trzeba zapłacić już do 20. dnia następnego miesiąca (art. 28t ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT).
Jeśli więc taka darowizna lub nieodpłatne świadczenie miały miejsce w lutym br., po wybuchu wojny w Ukrainie (24 lutego), to estoński CIT od takich wydatków należałoby zapłacić już do 21 marca (20 marca to niedziela).
Specustawa nie dla wszystkich
Co innego spółki, które płacą klasyczny CIT. One zaoszczędzą na podatku dzięki specustawie z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. poz. 583). Zgodnie bowiem z jej art. 74 i art. 76 firma może odliczyć od podatkowego przychodu:
■ koszty wytworzenia lub cenę nabycia rzeczy lub praw darowanych w okresie od 24 lutego 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom wojny w Ukrainie,
■ koszty nieodpłatnego świadczenia zrealizowanego na takie cele.
Warunkiem jest przekazanie darowizny lub zrealizowanie nieodpłatnego świadczenia na rzecz:
■ organizacji pozarządowych wymienionych w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku pożytku publicznego i wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1057 ze zm.) lub równoważnych organizacji działających na terytorium Ukrainy;
■ jednostkom samorządu terytorialnego;
■ Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych;
■ podmiotom wykonującym na terytorium Polski lub Ukrainy działalność leczniczą lub działalność z zakresu ratownictwa medycznego.
Z takich preferencji nie mogą korzystać spółki, które wybrały estoński CIT, bo nie podlegają one opodatkowaniu „na zasadach określonych w art. 19, art. 24b, art. 24ca i art. 24d ustawy o CIT”. Zwróciliśmy na to uwagę we wspomnianym artykule. To właśnie ma się zmienić.
Co się zmieni
Opublikowany właśnie projekt rozporządzenia zakłada zaniechanie poboru estońskiego CIT od „dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą” w wysokości odpowiadającej:
■ kosztom wytworzenia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn na cele związane z przeciwdziałaniem skutkom wojny w Ukrainie oraz
■ kosztów z tytułu wykonania nieodpłatnego świadczenia na takie cele.
Zaniechanie poboru będzie możliwe pod tymi samymi warunkami, jakie zapisano w specustawie, a więc darowizna lub nieodpłatne świadczenie muszą trafić do odpowiedniej organizacji.
W rezultacie – jak napisano w uzasadnieniu projektu – pobór estońskiego CIT byłby zaniechany od „wszelkich świadczeń, niezależnie od ich rodzaju, a zatem pieniężnych, rzeczowych oraz nieodpłatnych świadczeń przekazanych lub realizowanych w związku z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy”.
Jeżeli spółki miałyby skorzystać z zaniechania poboru podatku jeszcze za luty, to projekt musi zostać podpisany przez ministra finansów jeszcze w tym tygodniu, czyli przed terminem zapłaty estońskiego CIT, który przypada na 21 marca.
Etap legislacyjny
Projekt rozporządzenia ministra finansów w sprawie zaniechania poboru ryczałtu od dochodów spółek w związku z przeciwdziałaniem skutkom działań wojennych na terytorium Ukrainy – w konsultacjach publicznych