M.in. wydłużony ma zostać termin na zwrot niewykorzystanych znaków akcyzy na wyroby spirytusowe, winiarskie i tytoniowe. Przewidziano też uproszczenia w zakresie przepisów dotyczących warunków magazynowania wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Założono też "odstąpienie od wymogu obligatoryjnej obecności funkcjonariusza celnego podczas niszczenia piwa i wyrobów winiarskich z zapłaconą akcyzą zwróconych w wyniku reklamacji".
Resort finansów zaproponował także, by podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów węglowych lub gazowych mogły korzystać ze zwolnienia z akcyzy przysługującego zakładowi energochłonnemu. Z takiego zwolnienia mogłyby też korzystać podmioty uruchamiające nową instalację wykorzystującą wyroby węglowe lub gazowe.
MF postanowiło ponadto zrezygnować z obowiązku powiadamiania o niepodjęciu lub niewykonywaniu działalności na podstawie uzyskanego zezwolenia akcyzowego. Obecnie niedopełnienie tego obowiązku skutkuje cofnięciem takiego zezwolenia. Zgodnie z projektem rozszerzone mają zostać możliwości stosowania celnych procedur uproszczonych w stosunku do wyrobów akcyzowych.
Ponadto ministerstwo zgodziło się zwolnić z akcyzy pojazdy sanitarne przeznaczone dla zespołów ratownictwa medycznego. Obecnie ambulansy klasyfikowane są jako samochody osobowe do przewozu pasażerów, w związku z czym ich zakup opodatkowany jest akcyzą. Tymczasem pojazdy dla policji i straży pożarnej zwolnione są z podatku.
"Ograniczenie obciążeń zmniejszy koszty dopełniania procedur administracyjnych, a tym samym koszty wykonywanej działalności" - napisano w założeniach. "Przewidywane zmiany w dużej części stanowią realizację postulatów kierowanych do Ministerstwa Finansów przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w branżach związanych z obrotem wyrobami akcyzowymi" -podsumowano.
Resort finansów planuje, że zmiany wejdą w życie 30 czerwca 2015 r.
Pracodawcy RP w komentarzu do projektu poinformowali, że resort finansów uwzględnił zgłaszane przez tę organizację uwagi. Wskazano, że chodzi np. o zmianę dotyczącą dokumentu dostawy, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe opodatkowane – ze względu na przeznaczenie – zerową stawką akcyzy. Może on być zastąpiony przez inny dokument pod warunkiem, że będzie zawierał identyczne dane jak oryginał.
Według Pracodawców RP uwzględniony został także ich postulat dotyczący definicji ubytków. Zaproponowano objęcie nią m.in. wszelkich strat wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką inną niż zerowa. Przewidziano także wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą zwalnia się od akcyzy ubytki tych wyrobów w liczbie określonej w rozporządzeniu Ministra Finansów, pod warunkiem, że liczba wyrobów została określona za pomocą zalegalizowanych przyrządów pomiarowych.
"Zmieniono także zapisy dotyczące poziomu zabezpieczenia akcyzowego składanego przez Pośredniczący Podmiot Tytoniowy (PPT). W kwestii jego wysokości zaproponowano modyfikację przepisu – poprzez wprowadzenie minimalnego poziomu zabezpieczenia generalnego (2 mln zł) oraz maksymalnej wysokości zabezpieczenia ryczałtowego (30 mln zł)" - poinformowali Pracodawcy RP.
W projekcie uwzględniono również propozycję zmiany zapisu dotyczącego PPT przedsiębiorcy zagranicznego, który obliguje go do otwarcia w Polsce oddziału lub przedstawicielstwa. Zamiast tego firma taka będzie musiała wyznaczyć Reprezentujący Podmiot Tytoniowy (RPT) i za jego pośrednictwem dokonywać obrotu suszem tytoniowym.