Z końcem 2021 r. Ministerstwo Finansów przestanie udostępniać aplikację e-Deklaracje Desk top – przypomniał resort w komunikacie. Zachęca w nim podatników, aby zachowali deklaracje wysłane dotychczas za pomocą tej aplikacji oraz otrzymane tą drogą urzędowe potwierdzenia odbioru (UPO).

Dlaczego warto to zrobić? MF podkreśla, że deklaracje złożone przez aplikację w poprzednich latach mogą być niezbędne w przypadku:
  • składania zeznań lub deklaracji drogą elektroniczną za pośrednictwem usługi Twój e-PIT dostępnej w serwisie e-Urząd Skarbowy, formularzy interaktywnych i formularzy online,
  • konieczności sprawdzenia poprawności danych w deklaracjach składanych do urzędu skarbowego oraz przy ewentualnym składaniu korekt.
Resort wyjaśnia też, jak zapisać dotychczas wysłane dokumenty. Należy odnaleźć wysłane deklaracje i UPO w zakładce „Moje rozliczenia”, a następnie zapisać w formie PDF lub wydrukować. Aby to zrobić, należy skorzystać z paska narzędzi Adobe Readera, który jest dostępny nad otwartym formularzem (po kliknięciu ikony dyskietki otworzy się okno z pytaniem o miejsce zapisania pliku, a po kliknięciu ikony drukarki – okno parametrów wydruku) – wyjaśnił resort. Dodał, że od 1 stycznia 2022 r. w zakładce e-Deklaracje nie będą dostępne instrukcje i pliki instalacyjne aplikacji.
Mimo likwidacji aplikacji e-Deklaracje Desktop ministerstwo nadal będzie publikować interaktywne formularze. Będzie je można wysyłać już tylko przez bramkę e-Deklaracje z wykorzystaniem wtyczki (plug-in).
Przypomnijmy, że docelowo ma zniknąć również strona e-Deklaracje. Zastąpi ją nowa funkcjonalność w e-Urzędzie Skarbowym. W 2022 r. ministerstwo planuje udostępnić w e-Urzędzie Skarbowym pierwsze interaktywne formularze deklaracji podatkowych. Poinformowała o tym w rozmowie z DGP Anna Chałupa, zastępca szefowej Krajowej Administracji Skarbowej („Cała elektroniczna obsługa podatników będzie w e-US”; DGP nr 132/2021).