- uzgodni z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki korekty,
- posiada dokumentację potwierdzającą uzgodnienie i wynika z niej, że nabywca wie, że doszło lub wie, w jakich sytuacjach będzie dochodzić do zmiany warunków transakcji skutkujących zmniejszeniem wysokości wynagrodzenia,
- warunki te zostały spełnione na moment dokonywania przez podatnika korekty podatku należnego,
- faktura korygująca jest zgodna z posiadaną dokumentacją dotyczącą uzgodnienia.
- eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
- dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju,
- sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24–37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy.
- umowie określającej, w jakich sytuacjach nabywca uzyskuje prawo do odzyskania części wynagrodzenia (np. ze względu na przyznany mu rabat),
- regulaminach realizacji sprzedaży lub ogólnych warunkach umowy,
- w trakcie trwania współpracy między stronami (w aneksach do umów, porozumieniach lub innych dokumentach),
- w korespondencji e-mailowej.
- ustalenia ustne (telefoniczne), ale nie wystarczy notatka z rozmowy, trzeba posiadać zapis rozmowy na nośniku danych lub inny dokument,
- domniemana akceptacja uzgodnienia, przy czym domniemanie może być stosowane tylko w wyjątkowych sytuacjach i w tym celu konieczne jest wystawienie faktury korygującej, dokonanie przelewu oraz odpowiednia adnotacja w korespondencji do nabywcy,
- wystawienie i dostarczenie faktury korygującej, ale tylko gdy nie ma kontaktów między kontrahentami; w takiej sytuacji wymagany jest jednak dokument potwierdzający, że nabywca wie o obniżeniu podstawy opodatkowania (np. potwierdzenie otrzymania faktury korygującej w dowolnej formie, korespondencja e-mailowa z klauzulą o czasie przedstawienia zastrzeżeń co do warunków uzgodnienia lub posiadanie dodatkowej dokumentacji w formie potwierdzenia wysokości rabatu),
- zwrot towarów i dokonanie przelewu, przy czym aby zwrot był uzgodnieniem warunków korekty, warto go opatrzyć opisem w dyspozycji przelewu lub w korespondencji wysłanej faktury.
- w zakresie przepisów o Wiążących Informacjach Stawkowych,
- wydłużenie terminu na wywóz towarów przy opodatkowaniu zaliczek z tytułu eksportu towarów z 2 miesięcy na 6 miesięcy,
- wydłużenie terminu do odliczenia VAT naliczonego na bieżąco do 4 okresów rozliczeniowych (ale tylko w przypadku miesięcznych rozliczeń VAT),
- możliwość przeliczania waluty obcej na złote (dla celów ustalenia podstawy opodatkowania) zgodnie z zasadami obowiązującymi w podatku dochodowym,
- wprowadzenie możliwości odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług noclegowych w celu ich odsprzedaży. ©℗