Wystawiane w okresie pierwszych miesięcy każdego roku obrotowego faktury korygujące sprzedaż (sytuacja jest szczególnie istotna na przełomie roku) dotyczą zwykle sprzedaży wykonanej w poprzednim okresie sprawozdawczym (rabaty, bonusy, zwroty).
– Są one ujmowane w dacie ich wystawienia, czyli kasowo – zwraca uwagę Andre Helin, prezes BDO.
Tymczasem powinny one pomniejszać przychody, roku, w którym nastąpiła dana sprzedaż. Ponadto gdy faktura korygująca sprzedaż dotyczy zwrotu towarów, jednostka powinna poprawić także przychód i koszt własny sprzedaży okresu, w którym sprzedaż była dokonana.
– Oznacza to, że na wynik okresu wpływ będzie miała sama marża zrealizowana na sprzedaży i tylko jej wartość, a nie wartość całego korygowanego przychodu, obniży zysk netto – tłumaczy Andre Helin.
Wynika to z fundamentalnych zasad rachunkowości. Po pierwsze, zasady memoriału, z której wynika, że w księgach jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Po drugie, zasady współmierności przychodów i kosztów, która określa, że do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zaliczać należy koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione.
Pozostało
76%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama