RAPORT

Do kosztów podatkowych będzie można zaliczyć VAT należny od nieodpłatnie przekazanych towarów w ramach tzw. sprzedaży premiowej. Rozwiązanie takie zakłada projekt zmian w ustawach o PIT i CIT autorstwa Komisji Przyjazne Państwo, który jest po pierwszym czytaniu w Sejmie.

Rozliczenie sprzedaży premiowej

Obecnie możliwość zaliczenia do kosztów VAT należnego zależy od tego, czy w konkretnej sytuacji sprzedaż premiową można zakwalifikować do działań o charakterze reklamowym.

W ocenie Jarosława Żemantowskiego, doradcy podatkowego w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy, sama idea proponowanej zmiany jest słuszna.

– Podatnik wydający nieodpłatnie nagrody nabywcom sprzedawanych towarów powinien być traktowany nie gorzej niż podatnik, który prezenty lub nagrody wydaje jedynie potencjalnym odbiorcom swoich produktów w ramach działań reklamowych – argumentuje ekspert.

Zwraca jednak uwagę, że głównym grzechem obowiązujących regulacji w podatku dochodowym jest odwoływanie się do nieobecnego już w ustawie o VAT pojęcia przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy.

– W tej sytuacji postulować raczej należy ujednolicenie zasad kwalifikowania do kosztów VAT należnego związanego z nieodpłatnym przekazaniem przez podatnika towarów na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w tym działalność reklamową, reprezentacyjną, promocję czy sprzedaż premiową itp. – uważa Jarosław Żemantowski.

Zdaniem eksperta wobec kształtującej się linii orzeczniczej w sprawie braku obowiązku naliczania należnego VAT z tytułu nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem może się jednak okazać, że reakcja ustawodawcy jest spóźniona.