Podatnik, którego urząd skarbowy wezwie do złożenia wyjaśnień dotyczących rocznego PIT, powinien dowiedzieć się w urzędzie, o jakie kwestie chodzi, aby dobrze przygotować się do takiej wizyty.
W urzędach skarbowych trwa właśnie wprowadzanie rocznych PIT za 2008 rok do systemu POLTAX. Jeśli urzędnik będzie miał wątpliwości co do poprawności złożonej deklaracji, ma prawo wezwać podatnika do urzędu.
– Ocena formalnej poprawności polega na sprawdzeniu, czy dokument został sporządzony zgodnie z prawem, czy nie zawiera błędów. Tymi brakami mogą być np. niezgodne ze stanem faktycznym informacje o podatniku, wpisanie wyższych kwot ulg niż wynikające z przepisów, wypełnienie zeznania na nieaktualnym formularzu – wylicza Monika Sala-Szczypińska z Izby Skarbowej w Krakowie.
Dodaje, że celem przeprowadzenia czynności sprawdzających może być też ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami. Urzędy do realizacji tego celu mogą wykorzystać takie środki dowodowe, jak: uzyskiwanie informacji z banków, ZUS, żądanie okazania przez podatników dokumentów lub ich kopii. W ramach czynności sprawdzających nie mieści się natomiast ocena, czy podatnik właściwie przyjął dane w zakresie przychodów, kosztów.
W toku czynności sprawdzających stawiane podatnikom pytania w dużej mierze uzależnione są od rodzaju popełnianych w zeznaniach błędów oraz dokonanych odliczeń.
– Podatnicy wzywani są najczęściej do korygowania błędów i uzupełnienia braków w zeznaniach w zakresie: adresu, obliczenia podatku, przekroczenia limitów zastosowanych ulg, wysokości wpłat, braku podpisu czy załączników. Mogą być również wzywani w celu weryfikacji zeznań przy dużych nadpłatach – ostrzega Monika Sala-Szczypińska.
Podpowiada też, że przy weryfikacji zeznań podatnicy proszeni są o przedstawienie dokumentów, na podstawie których wypełniano zeznanie. Będą to: informacje o wysokości osiągniętego dochodu i pobranych zaliczkach; dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków i prawo do dokonania odliczeń.
Monika Sala-Szczypińska przekonuje, że podatnicy nie powinni obawiać się wizyty w urzędzie. W wezwaniu do dokonania czynności sprawdzających lub poprawy zeznania otrzymują informację o dokumentach koniecznych do przedłożenia w urzędzie, a także dane pracownika oraz kontakt telefoniczny z osobą prowadzącą sprawę.
– Podatnik, który otrzyma takie wezwanie i nadal ma wątpliwości, powinien dowiedzieć się, o jaką sprawę chodzi, zanim wybierze się do urzędu. W tym celu trzeba zadzwonić do urzędu – podsumowuje nasza rozmówczyni z Izby Skarbowej w Krakowie.