- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
Jeżeli przy ewidencji wyrobów własnych spółka korzysta ze stałych cen ewidencyjnych, ich wydanie na cele reklamy będzie związane z koniecznością rozliczeń różnicy między przyjętą wartością a ceną faktycznie zapłaconą. Do księgowania takich rozliczeń należy skorzystać z konta zespołu 3 „Odchylenia od cen ewidencyjnych”.
Koszty reklamy dla celów rachunkowości zalicza się do kosztów działalności operacyjnej. W przypadku ewidencji kosztów prowadzonych w zespole 4 mogą być ujmowane przykładowo na koncie 400 „Koszty według rodzajów” lub 460 „Pozostałe koszty rodzajowe”.
Wycena wyrobów
Ujęcie w księgach rachunkowych wyrobów własnych przekazanych na cele reklamy jest uzależnione od kilku czynników. Jednym z nich jest sposób, w jaki jednostka ewidencjonuje wyroby gotowe.
Istnieją dwa sposoby ich ujmowania w księgach rachunkowych, czyli w tzw. stałych lub zmiennych cenach ewidencyjnych. W tym drugim przypadku, ewidencja następuje według rzeczywistego kosztu wytworzenia, czyli podobnie jak w przypadku materiałów według wybranej metody: średnioważonej ważonej, FIFO (pierwsze weszło, pierwsze wyszło), LIFO (ostatnie weszło, pierwsze wyszło).
Inną możliwością wyceny przychodów i rozchodów wyrobów jest metoda stałej ceny ewidencyjnej. Oznacza to przyjęcie jednej wartości do ewidencji tych składników majątku. Różnice między tymi wartościami należy rozliczyć w późniejszym okresie. Sposób tych rozliczeń jest uzależniony od rodzaju asortymentu wyrobów. Przykładowo w przypadku jednorodnej produkcji odchylenia można ujmować proporcjonalnie do wydanych wyrobów. Do ich księgowania należy skorzystać z konta zespołu 3 „Odchylenia od cen ewidencyjnych”. Jeżeli wartość przyjętych cen ewidencyjnych jest wyższa od rzeczywistych, odchylenia należy zaewidencjonować po stronie kredytowej. Po stronie debetowej zapisuje się odchylenia, w przypadku gdy stałe ceny ewidencyjne są niższe od rzeczywistych.
Ujęcie w księgach przekazania wyrobów gotowych na cele reklamy zostanie odzwierciedlone zapisem: strona Wn konta 400 „Koszty według rodzajów” (w analityce Koszty reklamy), strona Ma konta 601 „Wyroby gotowe w magazynach własnych”.
Naliczenie VAT
Drugą kwestią wpływającą na ewidencję księgową jest podatek od towarów i usług. W tym przypadku kluczowy będzie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem przez dostawę towarów rozumie się m.in. przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Tych zasad nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Z przepisów wynika więc, że wydanie wyrobów gotowych na cele reklamy jest opodatkowane VAT.
Warto również pamiętać, że zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku czynności przekazania towarów na cele reklamy należy udokumentować te czynności fakturami wewnętrznymi. W takiej sytuacji na ich podstawie jednostka będzie musiała zaewidencjonować VAT należny następującym zapisem: strona Wn konta 400 „Koszty według rodzajów” (w analityce Koszty reklamy), strona Ma konta 224 Rozliczenie VAT należnego.
Koszty podatkowe
Należy również przypomnieć, że od początku 2007 roku weszły w życie zmiany w zakresie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków zarówno na cele reprezentacji jak i reklamy. Od tego roku nie można zaliczać już do kosztów podatkowych żadnych wydatków reprezentacyjnych, natomiast wszystkie koszty reklamowe, zarówno dotyczące reklamy publicznej, jak i niepublicznej mogą być kosztem uzyskania przychodów.
Zgodnie z art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Natomiast art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT wyłącza z kosztów uzyskania przychodów tylko wydatki związane z reprezentacją, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
PRZEKSIĘGOWANIE ODCHYLEŃ
Odchylenia kredytowe
■ strona Wn konta 342 „Odchylenia od cen ewidencyjnych wyrobów”, strona Ma konta 400 „Koszty według rodzajów” (w analityce Koszty reklamy),
Odchylenia debetowe
■ strona Wn konta 400 „Koszty według rodzajów” (w analityce Koszty reklamy), strona Ma konta 342 „Odchylenia od cen ewidencyjnych wyrobów”.
AGNIESZKA POKOJSKA
PODSTAWA PRAWNA
■ Art. 28 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).
n Art. 7 ust. 2-3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
■ Art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama