Nieprawdziwy jest pogląd, że w przypadku przewoźników powietrznych stawka VAT 0 proc. jest stosowana zawsze, bez względu na trasę lotu, zaś dla innych podmiotów preferencyjna stawka jest stosowana wyłącznie przy obsłudze rejsów wykonywanych przez granicę RP.
JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĘŁA IZBA
Spółka zajmuje się obsługą naziemną na lotnisku, wykonując m.in. obsługę towarów transportowanych drogą powietrzną, w ramach której dokonywany jest np. załadunek i rozładunek z samolotu, transport po płycie lotniska, obsługa w terminalu. Usługi świadczone są na rzecz przewoźników powietrznych, jak również na rzecz innych podmiotów wykonujących rejsy w transporcie lotniczym. Czy w przypadku przewoźników powietrznych stawka VAT 0 proc. jest stosowana zawsze, bez względu na trasę lotu?
ODPOWIEDŹ IZBY
Stawka VAT 0 proc. ma dość rozległe zastosowanie zarówno w odniesieniu do samego międzynarodowego transportu lotniczego, jak i w odniesieniu do niektórych towarów oraz usług związanych z szeroko rozumianą obsługą ruchu lotniczego.
Stawkę podatku w wysokości 0 proc. stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących rejsy w transporcie międzynarodowym.
Artykuł 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT umożliwia zastosowanie stawki podatku 0 proc. do szerokiego zakresu usług. Ustawodawca co prawda wymienił usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługi pasażerów i ładunków, jednak nie zamknął tego katalogu usług, używając określenia oraz innych o podobnym charakterze. Jedynym rzeczywistym ograniczeniem jest odbiorca przedmiotowej usługi. Stawka podatku 0 proc. ma bowiem zastosowanie tylko w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
Z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT wynika, że przedmiotowe usługi dotyczą wyłącznie usług wykonywanych na rzecz przewoźników (i innych podmiotów) wykonujący rejsy w transporcie międzynarodowym. W tym przypadku pojęcie transportu międzynarodowego należy przyjąć jako wykonywanie lotów pomiędzy portami położonymi w różnych państwach, a nie w znaczeniu zdefiniowanym w ustawie o VAT na potrzeby stosowania stawki podatku 0 proc. w odniesieniu do usług transportu międzynarodowego.
Ustawodawca stawkę podatku 0 proc. wiąże m.in. z międzynarodowym transportem lotniczym. Cechą wspólną zarówno dla przewoźników powietrznych, jak i dla innych podmiotów, na rzecz których są świadczone usługi związane z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze, jest warunek, że wykonują oni rejsy w transporcie międzynarodowym.
W konsekwencji, nie można zgodzić się z argumentacją, że w przypadku przewoźników powietrznych stawka podatku 0 proc. jest stosowana zawsze, bez względu na trasę lotu, zaś dla innych podmiotów preferencyjna stawka jest stosowana wyłącznie przy obsłudze rejsów wykonywanych przez granicę Rzeczypospolitej Polskiej.
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 marca 2008 r. (nr 1401/PH-I/4407/14-62/07/AŁ/PV-I)