Z powodu awarii podatnicy nie mieli dostępu do oprogramowania, które służy m.in. do generowania i wysyłki JPK_V7.

Aktualizacja: Ministerstwo Finansów w poniedziałek 9 listopada poinformowało o usunięciu awarii. "Aplikacje e-mikrofirma, formularz interaktywny i Klient JPK WEB są dostępne. Przepraszamy za utrudnienia w korzystaniu z aplikacji" - czytamy w komunikacie.

„Informujemy o czasowym wyłączeniu serwisu e-mikrofirma.mf.gov.pl. Z powodów technicznych aplikacja e-mikrofirma została czasowo wyłączona” – podaje w komunikacie resort finansów.

Zobacz też: Jak przygotować się do zmian 2021

Darmowa aplikacja e-mikrofirma umożliwia m.in. wystawianie i zapisywanie faktur, tworzenie ewidencji VAT, a także generowanie i wysyłkę plików JPK. Zwłaszcza ta ostatnia funkcjonalność szczególnie interesuje w ostatnim czasie podatników. W październiku weszły w życie przepisy o nowym JPK_VAT. Do 25 listopada wszyscy czynni podatnicy VAT muszą przesłać plik kontrolny za październik. Ponieważ zmiany w przepisach są znaczne, część firm nie chce czekać na ostatnią chwilę i woli już teraz przygotować dokument.

E-mikrofirma była ostatnio aktualizowana, 30 października MF poinformowało o nowej wersji, która umożliwia generowanie i wysłanie JKP według aktualnie obowiązującego wzoru. Wcześniej resort udostępnił inne służące temu darmowe narzędzia: formularz interaktywny i aplikację Klient JPK_WEB. One także nie działają. Zawierające je strony internetowe najpierw w ogóle się nie ładowały, potem zaczął pojawiać się na nich komunikat: „Trwają prace serwisowe - zaloguj się ponownie wkrótce”.

Informacja o awarii pojawiła się w czwartek 5 listopada. Nasz czytelnik relacjonuje, że tego dnia mógł jeszcze zalogować się do e-mikrofirmy, chociaż miał problem z rozliczeniem faktury. Potem narzędzie przestało działać.

W piątek 6 listopada MF poinformowało, że problem występuje również z przetwarzaniem plików JPK wysłanych na bramkę e-dokumenty.mf.gov.pl. Resort przyznaje, że podatnicy skarżą się na związane z tym kłopoty techniczne już od kilku dni.

"Status 120 może utrzymywać się przez dłuższy czas. Prosimy o nieprzesyłanie ponownie tych samych dokumentów i oczekiwanie na dalsze statusy przetwarzania" - czytamy.

JPK wysyła się jedynie drogą elektroniczną. Można to zrobić za pomocą komercyjnych narzędzi, ale ich posiadanie nie jest obowiązkowe. Wypełnienie obowiązków względem fiskusa powinno być możliwe dzięki darmowym rozwiązaniom resortu finansów.

„O dostępności serwisu powiadomimy osobnym komunikatem. Przepraszamy za utrudnienia” – czytamy na stronie podatki.gov.pl.