Pandemia wymusiła taki sposób funkcjonowania usług księgowych, w który dobrze wpasowały się biura działające online. Prowadzą one dużo lepszy marketing w internecie niż te działające stacjonarnie, co wpływa na uwypuklenie zalet tej formy świadczenia usług i może budować nieprawdziwy obraz rynku usług księgowych.

Więcej na ten temat wad i zalet poszczególnych rodzajów biur rachunkowych w Poradniku Gazety Prawnej nr 7/2020

Jednakże analiza ich zalet i wad prowadzi do konstatacji, że biura stacjonarne nie znikną z rynku, zwłaszcza te umożliwiające elektroniczny przekaz dokumentów. Są one bardziej przekonujące dla osób, dla których znaczenie ma bezpieczeństwo, bo o wiele trudniej zniknąć im gwałtownie z rynku, a w przypadku braku kontaktu telefonicznego lub e-mailowego klient zawsze może udać się do siedziby.
Zdarza się, że pod marką biur rachunkowych online działają osoby ukrywające brak odpowiednich kadr i infrastruktury. Do tego w pracy zdalnej niektórzy pracownicy wykonują obowiązki o wiele mniej wydajnie niż w lokalu firmowym – z powodu braku mobilizacji lub sytuacji życiowej niepozwalającej na zatrudnienie w wymiarze pełnego etatu, co o wiele łatwiej ukryć przed pracodawcą, gdy praca wykonywana jest zdalnie. W przypadku biur online część pracowników to osoby zatrudnione na etacie w innych miejscach, co wiąże się z pracą po godzinach i mocno utrudnionym kontaktem w ciągu dnia, a także dużą rotacją kadr i za częstą zmianą dedykowanych księgowych. Zdarzają się również sytuacje, że pod marką biura rachunkowego online działa tak naprawdę pośrednik, którego rola sprowadza się do pozyskania klienta, przekazania go księgowej i policzenia swojej prowizji. Taki pośrednik nie zawsze w odpowiedni sposób nadzoruje obowiązki wykonywane przez podwykonawców.