statystyki

Własny prewspółczynnik. Możliwy, lecz nie w każdym przypadku

autor: Katarzyna Jędrzejewska01.07.2020, 12:08; Aktualizacja: 01.07.2020, 13:16
Orzecznictwo sądów administracyjnych w tym zakresie jest bogate i dotyczy różnych stanów faktycznych. W dużej mierze jest ono korzystne dla gmin, choć dowodzi też, że nie w każdym przypadku samorząd może przyjąć własną metodę obliczania prewspółczynnika.

Orzecznictwo sądów administracyjnych w tym zakresie jest bogate i dotyczy różnych stanów faktycznych. W dużej mierze jest ono korzystne dla gmin, choć dowodzi też, że nie w każdym przypadku samorząd może przyjąć własną metodę obliczania prewspółczynnika.źródło: ShutterStock

Koronawirus spowodował, że na dalszy plan zeszły spory samorządów z fiskusem o to, w jakiej części można odjąć VAT wynikający z otrzymywanych faktur „zakupowych”. Ale sprawy właśnie wracają na wokandę. Dlatego dziś publikujemy dziesięć wskazówek, jak obliczać prewspółczynnik.

Orzecznictwo sądów administracyjnych w tym zakresie jest bogate i dotyczy różnych stanów faktycznych. W dużej mierze jest ono korzystne dla gmin, choć dowodzi też, że nie w każdym przypadku samorząd może przyjąć własną metodę obliczania prewspółczynnika.

Wyroki najczęściej zapadają na tle interpretacji indywidualnych. Dlaczego samorządy pytają dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o prawo do nieodliczania VAT? Powody mogą być trzy. Pierwszy to trudności w ustaleniu, w jakim zakresie dane zakupy faktycznie służą czynnościom opodatkowanym, a w jakim wiążą się z działalnością spoza VAT. Drugi to zmiana przeznaczenia danej inwestycji. Najpierw jest ona pomyślana jako służąca wyłącznie czynnościom nieopodatkowanym, a później zmienia się koncepcja i gmina zaczyna wykorzystywać tę samą infrastrukturę do działalności gospodarczej.

Trzeci powód może być zawoalowany – gminy pytają przez negację, by otrzymać od fiskusa szczegółową odpowiedź, dlaczego uważa inaczej. Chcą ją otrzymać, by utwierdzić się w przekonaniu, że postępują prawidłowo i mogą odjąć VAT bez obawy o ryzyko, że potem ich odliczenia zostaną zakwestionowane. Jakie więc wnioski samorządy powinny wyciągnąć z orzecznictwa?

wskazówka 1

Można odliczyć

Zasadniczo gmina może odliczyć podatek, jeżeli ponosi wydatki „mieszane”, czyli służące zarówno czynnościom opodatkowanym, jak i w ogóle nieobjętym VAT. Jeśli jednak nie może bezpośrednio ich przyporządkować, musi ustalić proporcję. W samorządach jest to o tyle prawdopodobne, że w dużym zakresie ich działanie wiąże się z zaspokajaniem potrzeb wspólnoty w ramach zadań własnych, a więc nie z działalnością gospodarczą, lecz z działaniem w charakterze organu władzy publicznej.

Jak wiadomo, czynności wykonywane w ramach władztwa publicznego w ogóle nie podlegają VAT, więc nie dają też prawa do odliczenia podatku naliczonego.


Pozostało 89% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane