Jak obliczyć proporcję stosowaną przy zaliczaniu opłat leasingowych do KUP

autor: Tomasz Krywan09.03.2020, 15:04; Aktualizacja: 09.03.2020, 15:05
Jaką wartość samochodu podatnik powinien w tej sytuacji przyjąć, ustalając proporcję, w jakiej raty leasingowe mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów?

Jaką wartość samochodu podatnik powinien w tej sytuacji przyjąć, ustalając proporcję, w jakiej raty leasingowe mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów?źródło: ShutterStock

Od 1 stycznia 2019 r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze (z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego), w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy (zob. art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT).

Podatnik prowadzący zarówno działalność opodatkowaną VAT, jak i zwolnioną od tego podatku wziął w leasing operacyjny samochód osobowy. Wartość leasingowa auta to 145 000 zł netto/178 350 zł brutto. Samochód jest wykorzystywany do obu rodzajów działalności, jak również do celów prywatnych. W związku z tym podatnik z faktur leasingowych odlicza 76 proc. (jest to obowiązująca podatnika w 2020 r. proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT) z połowy kwot VAT. Jaką wartość samochodu podatnik powinien w tej sytuacji przyjąć, ustalając proporcję, w jakiej raty leasingowe mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów?

Od 1 stycznia 2019 r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze (z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego), w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy (zob. art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT).

W przytoczonym przepisie mowa jest o wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem umowy (np. umowy leasingu), a jednocześnie – w mojej ocenie – z przepisów nie wynika, aby należało brać pod uwagę inną wartość niż wartość brutto takiego auta. W szczególności uważam, że takie wnioski nie płyną z lektury art. 23 ust. 5a ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 5a ustawy o CIT, z których wynika, że kwota, o której mowa w art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT oraz w art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT obejmuje także VAT, który – zgodnie z przepisami o VAT – nie stanowi podatku naliczonego, oraz naliczony VAT w tej części, w jakiej zgodnie z przepisami o VAT podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy VAT. Uważam, że przepisy te dotyczą stosowania ustalonej już (na podstawie wartości brutto samochodu) proporcji, a nie obliczania samej proporcji.


Pozostało 74% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Leasindodawca(2020-03-10 07:35) Zgłoś naruszenie 11

    Za co tu płacić, błędy już w samym początku artykułu. Niech autor najpierw zapozna się z tematem a potem pisze artykuły. Jak na szyld gazety to batdzo słabe.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane