statystyki

Podzielona płatność wejdzie w życie już 1 listopada. Jak się przygotować?

autor: Marek Wanat09.09.2019, 08:00; Aktualizacja: 09.09.2019, 09:03
Wprowadzenie obligatoryjnego MPP spowoduje u niektórych przedsiębiorców zamrożenie prawie jednej czwartej otrzymywanych płatności na rachunku VAT. Podatnicy, którzy do tej pory rozliczali się w kwotach netto w ramach odwrotnego obciążenia, będą musieli wygospodarować w swoim budżecie środki na kwotę VAT.

Wprowadzenie obligatoryjnego MPP spowoduje u niektórych przedsiębiorców zamrożenie prawie jednej czwartej otrzymywanych płatności na rachunku VAT. Podatnicy, którzy do tej pory rozliczali się w kwotach netto w ramach odwrotnego obciążenia, będą musieli wygospodarować w swoim budżecie środki na kwotę VAT.źródło: ShutterStock

To ostatni dzwonek na przygotowania. Muszą o tym pamiętać wszyscy przedsiębiorcy działający w takich branżach wrażliwych jak: elektroniczna, budowlana, paliwowa, stalowa, metali nieżelaznych i recyklingu

Przypomnijmy, że na łamach DGP omawiane były wątpliwości dotyczące tego, kiedy mechanizm podzielonej płatności (dalej: MPP) powinien zostać zastosowany obligatoryjnie. Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.; dalej: ustawa o VAT) odnosi się w zmienianym art. 108a do kwoty, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1292). Tymczasem w prawie przedsiębiorców w przedmiotowej jednostce redakcyjnej kwota jest definiowana jako „równowartość 15 000 zł”. Gdyby dokonywać wykładni literalnej, należałoby dojść do wniosku, że obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności ogranicza się jedynie do faktur, w których kwota należności ogółem (brutto) wynosi równo 15 tys. zł. Wnioski z prac legislacyjnych wskazują, że intencją ustawodawcy było objęcie MPP wszystkich rozliczeń w kwocie równej i wyższej niż 15 tys. zł. Obecnie wykładnia może nasuwać pewne wątpliwości interpretacyjne, które warto byłoby wyeliminować przed wejściem w życie przedmiotowych przepisów.

pytania się mnożą

Kolejne zagadnienie to zakres regulacji zawarty w decyzji wykonawczej Rady Unii Europejskiej 2019/310 upoważniającej Polskę do wprowadzenia MPP. Mianowicie różni się on od zakresu regulacji krajowej, która nakazuje stosować MPP z tytułu transakcji dotyczących cyfrowych aparatów fotograficznych i kamer cyfrowych (PKWiU 26.70.13.0). A regulacja europejska ogranicza MPP wyłącznie do cyfrowych aparatów fotograficznych. Biorąc pod uwagę decyzję derogacyjną, kamery cyfrowe powinny znaleźć się poza MPP.


Pozostało 78% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane