statystyki

Podzielona płatność wejdzie w życie już 1 listopada. Jak się przygotować?

autor: Marek Wanat09.09.2019, 08:00; Aktualizacja: 09.09.2019, 09:03
Wprowadzenie obligatoryjnego MPP spowoduje u niektórych przedsiębiorców zamrożenie prawie jednej czwartej otrzymywanych płatności na rachunku VAT. Podatnicy, którzy do tej pory rozliczali się w kwotach netto w ramach odwrotnego obciążenia, będą musieli wygospodarować w swoim budżecie środki na kwotę VAT.

Wprowadzenie obligatoryjnego MPP spowoduje u niektórych przedsiębiorców zamrożenie prawie jednej czwartej otrzymywanych płatności na rachunku VAT. Podatnicy, którzy do tej pory rozliczali się w kwotach netto w ramach odwrotnego obciążenia, będą musieli wygospodarować w swoim budżecie środki na kwotę VAT.źródło: ShutterStock

To ostatni dzwonek na przygotowania. Muszą o tym pamiętać wszyscy przedsiębiorcy działający w takich branżach wrażliwych jak: elektroniczna, budowlana, paliwowa, stalowa, metali nieżelaznych i recyklingu

Przypomnijmy, że na łamach DGP omawiane były wątpliwości dotyczące tego, kiedy mechanizm podzielonej płatności (dalej: MPP) powinien zostać zastosowany obligatoryjnie. Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.; dalej: ustawa o VAT) odnosi się w zmienianym art. 108a do kwoty, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1292). Tymczasem w prawie przedsiębiorców w przedmiotowej jednostce redakcyjnej kwota jest definiowana jako „równowartość 15 000 zł”. Gdyby dokonywać wykładni literalnej, należałoby dojść do wniosku, że obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności ogranicza się jedynie do faktur, w których kwota należności ogółem (brutto) wynosi równo 15 tys. zł. Wnioski z prac legislacyjnych wskazują, że intencją ustawodawcy było objęcie MPP wszystkich rozliczeń w kwocie równej i wyższej niż 15 tys. zł. Obecnie wykładnia może nasuwać pewne wątpliwości interpretacyjne, które warto byłoby wyeliminować przed wejściem w życie przedmiotowych przepisów.

pytania się mnożą

Kolejne zagadnienie to zakres regulacji zawarty w decyzji wykonawczej Rady Unii Europejskiej 2019/310 upoważniającej Polskę do wprowadzenia MPP. Mianowicie różni się on od zakresu regulacji krajowej, która nakazuje stosować MPP z tytułu transakcji dotyczących cyfrowych aparatów fotograficznych i kamer cyfrowych (PKWiU 26.70.13.0). A regulacja europejska ogranicza MPP wyłącznie do cyfrowych aparatów fotograficznych. Biorąc pod uwagę decyzję derogacyjną, kamery cyfrowe powinny znaleźć się poza MPP.


Pozostało jeszcze 78% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane