statystyki

Jak sporządzić benchmark potwierdzający rynkowość wynagrodzenia zarządu

autor: Danuta Langer-Babicz, Katarzyna Musialska14.06.2019, 18:00
Dokonując oszacowania dochodu organ, który posłużył się w szczególności metodą porównywalnej ceny niekontrolowanej (PCN), kierował się ceną za pracę wypłacaną kadrze kierowniczej innych zakładów pracy oraz wartością rynkową transakcji w innych podmiotach prowadzących podobną do firmy A działalność. W ten sposób stwierdzono zaniżenie dochodu podatnika.

Dokonując oszacowania dochodu organ, który posłużył się w szczególności metodą porównywalnej ceny niekontrolowanej (PCN), kierował się ceną za pracę wypłacaną kadrze kierowniczej innych zakładów pracy oraz wartością rynkową transakcji w innych podmiotach prowadzących podobną do firmy A działalność. W ten sposób stwierdzono zaniżenie dochodu podatnika.

Zgodnie z restrykcyjnym i profiskalnym podejściem organów podatkowych także relacje wewnętrzne należy kwalifikować jako transakcje kontrolowane w rozumieniu przepisów o cenach transferowych. W przypadku związków tego rodzaju osobnym problemem jest jednak przygotowanie analizy porównawczej, która miałaby stanowić element obligatoryjny dokumentacji lokalnej.

Sporządzenie analizy porównawczej każdorazowo cechuje subiektywizm. Kwestionowanie tezy, jakoby każda analiza porównawcza była w swych wnioskach niepodważalna i jedynie słuszna, uznać wypada za dyskusyjne i to mimo funkcjonujących w prawodawstwie i praktyce generalnych zasad przygotowywania benchmark studies. Nie ulega natomiast wątpliwości, że badanie tego rodzaju zawsze opiera się na kryteriach selekcji, których wybór niekoniecznie bywa sprawą oczywistą. Decyzje kluczowe dla sklasyfikowania transakcji kontrolowanej jako zgodnej lub niezgodnej z zasadą pełnej konkurencji często motywowane bywają celami interesariusza, dostępem do danych porównawczych, wypracowaną praktyką i doświadczeniem osoby je przeprowadzającej. W obliczu wielu zmiennych, których nie należy ograniczać do wymienionych powyżej, analizy porównawcze tej samej transakcji kontrolowanej mogą z natury rzeczy prowadzić do sporów pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi.

Analiza w świetle starych i nowych przepisów

Źródła dodatkowych wątpliwości upatrywać należy w zmianach stanu prawnego, jakie nastąpiły od 1 stycznia 2019 r. Obowiązek zamieszczenia analizy porównawczej (względnie analizy zgodności) nie jest już determinowany wielkością podatnika mierzoną przychodem lub kosztem (przekraczającymi równowartość 10 mln euro w roku poprzedzającym rok podatkowy), a jest równoznaczny z samym obowiązkiem sporządzenia dokumentacji lokalnej do transakcji kontrolowanej. Widoczna jest przy tym zmiana nomenklatury oraz ustawowej kolejności prezentowania poszczególnych elementów treści analizy porównawczej. Za najważniejszą z wprowadzonych zmian uznać należy obowiązek przedstawienia danych porównawczych w formie elektronicznej, umożliwiającej ich edycję, grupowanie, sortowanie i przeprowadzanie weryfikacji wykonanych obliczeń.

Zestawienie głównych zasad, cech oraz podstaw prawnych takiej analizy na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych z uwzględnieniem różnic w stanie prawnym obowiązującym do końca 2018 r. i od 1 stycznia 2019 r. zostało przedstawione w tabeli.

Optyka organów podatkowych


Pozostało jeszcze 86% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane