statystyki

Jak zaksięgować koszty przeprowadzenia zgromadzenia wspólników?

autor: Karolina Pawlak02.06.2019, 12:00
Maj i czerwiec to czas, gdy odbywają się posiedzenia zgromadzeń wspólników/akcjonariuszy związane z zatwierdzaniem sprawozdań finansowych. Jak należy ująć i rozliczyć w księgach wydatki na takie posiedzenia? Czy są to koszty podstawowej czy pozostałej działalności operacyjnej? Czy należy ujmować je na kontach kosztów niepodatkowych? Takie wątpliwości muszą rozstrzygać służby księgowe.

Maj i czerwiec to czas, gdy odbywają się posiedzenia zgromadzeń wspólników/akcjonariuszy związane z zatwierdzaniem sprawozdań finansowych. Jak należy ująć i rozliczyć w księgach wydatki na takie posiedzenia? Czy są to koszty podstawowej czy pozostałej działalności operacyjnej? Czy należy ujmować je na kontach kosztów niepodatkowych? Takie wątpliwości muszą rozstrzygać służby księgowe.źródło: ShutterStock

Maj i czerwiec to czas, gdy odbywają się posiedzenia zgromadzeń wspólników/akcjonariuszy związane z zatwierdzaniem sprawozdań finansowych. Jak należy ująć i rozliczyć w księgach wydatki na takie posiedzenia? Czy są to koszty podstawowej czy pozostałej działalności operacyjnej? Czy należy ujmować je na kontach kosztów niepodatkowych? Takie wątpliwości muszą rozstrzygać służby księgowe.

To, jakie są koszty ponoszone w związku z organizacją zgromadzenia wspólników czy akcjonariuszy, zależy od wielu czynników specyficznych dla danej spółki. Są spółki, gdzie koszty te są minimalne – niewielki poczęstunek za kilkaset złotych, ale nie należy do rzadkości wydawanie kilkudziesięciu tysięcy złotych. W praktyce są to koszty związane z obsługą prawną, w tym koszty zwołania, wynajmu sali czy organizacji poczęstunku. Na rodzaj i wysokość ponoszonych nakładów wpływ ma liczba udziałowców lub akcjonariuszy oraz ich status prawny (np. czy są to obywatele polscy czy cudzoziemcy, osoby prawne czy fizyczne). Ostateczną decyzję zawsze podejmuje zarząd, bo to on jest odpowiedzialny za zwołanie i przygotowanie zgromadzenia.

Sposób ujmowania

Koszty organizacji zgromadzenia wspólników, mimo że są ponoszone raz do roku, mają związek z działalnością jednostki. Należy więc, mimo niepowtarzalności tych nakładów, ujmować je jako koszty podstawowej działalności operacyjnej. Mogą być to koszty w zależności od ich rodzaju, zużycia materiałów, usług obcych albo pozostałe koszty rodzajowe. Jeśli np. spółka ponosi koszty wynajęcia sali na posiedzenie, to będą to usługi obce. Koszty drobnych przekąsek, które nie mają charakteru wystawności, mogą być zaliczone do kosztów zużycia materiałów. Catering będzie już raczej ujmowany jako pozostały koszt rodzajowy. Nakłady związane z transmisją obrad będą ujmowane jako usługi obce. Także opłaty za korzystanie z usług tłumaczeń czy protokołowania przez notariusza będą zaliczane do kosztów usług obcych. W ramach układu funkcjonalnego należy te koszty ująć jako koszty ogólnego funkcjonowania spółki z MPK (miejsce powstawania kosztów) najczęściej związane z obsługą prawną lub zadaniami korporacyjnymi.

Wymóg zwoływania zgromadzenia przez zarząd, konieczność podejmowania przez nie fundamentalnych i wymaganych prawem uchwał, a tym samym związek z działalnością podstawową jednostki, przesądza o tym, że nie powinno się kosztów organizacji walnego traktować jako pozostałych kosztów operacyjnych, należy je ująć jako koszty podstawowej działalności z punktu widzenia prawa bilansowego.


Pozostało jeszcze 49% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane