Zwolnienie z podatku dochodowego marynarzy pracujących na polskich statkach morskich zakłada projekt noweli ustawy zaproponowany przez resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o pracy na morzu w czwartek umieszczono w wykazie Rządowego Centrum Legislacji.

Jak napisano w Ocenie Skutków Regulacji (OSR), jego celem jest realizacja stanowiska Komisji Europejskiej przedstawionego w toku postępowania ws. notyfikacji środka pomocowego dla armatorów statków morskich.

Pomoc polega na zwolnieniu z podatku dochodowego marynarzy uzyskanego z tytułu pracy na statkach morskich o polskiej przynależności wykonywanej łącznie przez 183 dni w roku podatkowym w żegludze międzynarodowej na statkach wykorzystywanych do przewozu ładunku lub pasażerów.

W ocenie KE przepis ten należy rozszerzyć na statki morskie o przynależności państw członkowskich UE oraz EOG (Europejski Obszar Gospodarczy - PAP), aby zapobiec ich dyskryminacji. Takie rozwiązania stosowane jest również w innych państwach członkowskich. Dzięki temu możliwość uzyskania zwolnienia od podatku dochodowego uzyskają - zgodnie ze stanowiskiem KE - marynarze pracujący na statkach pod polską banderą, ale również pod banderami państw UE i EOG.

Proponowana zmiana pozwoli na wydanie pozytywnej decyzji o zgodności pomocy publicznej z rynkiem wewnętrznym przez KE i dołączenie Polski do grona większości państw członkowskich stosujących "Wytyczne Wspólnoty ws. pomocy publicznej dla transportu morskiego" - podają autorzy nowych przepisów.

Zgodnie z danymi Międzynarodowej Organizacji Morskiej listę dziesięciu największych rejestrów statków pod względem zarejestrowanego tonażu na świecie otwiera Panama. Za nią kolejno znajdują się: Liberia, Wyspy Marshalla, Singapur, Malta, Wspólnota Bahamów, Zjednoczone Królestwo, Chiny, Grecja i Japonia.

Państwa mające najwięcej statków zarejestrowanych w swoich rejestrach stosują liczne zachęty podatkowe dla armatorów. Aktywna polityka podatkowa wymienionych państw doprowadziła do wyrejestrowania statków z rejestrów narodowych państw UE.

Marynarze zatrudnieni na statkach zarejestrowanych w rejestrze statków Wspólnoty Bahamów, który jest jednym z najpopularniejszych rejestrów wśród polskich armatorów (w rejestrze tym zarejestrowane są wszystkie promy państwowych armatorów uprawiających żeglugę po Bałtyku), zwolnieni są z podatku dochodowego.

Ze względu na niekorzystny system podatkowy i ubezpieczeń społecznych Polska znajduje się na 109. miejscu listy największych rejestrów statków pod względem zarejestrowanego tonażu. Większy tonaż mają państwa bez dostępu do morza, jak Mongolia, Szwajcaria czy Luksemburg - czytamy w Ocenie Skutków Regulacji (OSR) projektu.