statystyki

Jak zaewidencjonować reklamacje towarów w księgach nabywcy i dostawcy

autor: Halina Zabrocka23.11.2018, 07:00
Sprzedawca, który uznał reklamację zgłoszoną przez nabywcę towarów, powinien w księgach rachunkowych zmniejszyć wartość przychodu oraz dokonać rozliczenia magazynowego, gdy jest to konieczne.

Sprzedawca, który uznał reklamację zgłoszoną przez nabywcę towarów, powinien w księgach rachunkowych zmniejszyć wartość przychodu oraz dokonać rozliczenia magazynowego, gdy jest to konieczne.źródło: ShutterStock

Mamy przypadki zwrotów reklamowanych towarów. W jaki sposób to ująć? Czy można towar, który był już sprzedany, przyjąć z powrotem do magazynu, a dla odbiorcy wystawić fakturę korygującą?

Dostawca ponosi wobec nabywcy odpowiedzialność z tytułu rękojmi w sytuacji, gdy rzecz będąca przedmiotem sprzedaży ma wady fizyczne. Jeżeli w nabytym towarze zostanie ujawniona wada, to kupujący ma prawo złożyć reklamację, w której zgłosi swoje żądanie. W zależności od tego, kiedy wada towarów zostanie odkryta, czy została już dokonana zapłata przez nabywcę i jakie uzgodnienia zostaną poczynione z dostawcą w kwestii zwrotu towaru lub wymiany go na wolny od wad, różne są sposoby ewidencyjonowania reklamacji w księgach rachunkowych nabywcy i sprzedawcy. W sytuacji gdy rzecz sprzedana ma wady, kupujący może odstąpić od umowy lub żądać usunięcia usterek, wymiany rzeczy na wolną od usterek albo obniżenia ceny. Jeżeli kupujący odstępuje od umowy z powodu wady rzeczy sprzedanej, to strony powinny sobie nawzajem zwrócić otrzymane świadczenia według przepisów o odstąpieniu od umowy wzajemnej. Zasadniczo kupujący zobowiązany jest do zwrotu zakupionej rzeczy, a obowiązek sprzedawcy to zwrot ceny otrzymanej tytułem zawartej umowy.

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Dokumentowanie

Uznana reklamacja wymaga odpowiedniego udokumentowania. Jeżeli chodzi o nabywcę, to wydanie towarów z magazynu i postawienie ich do dyspozycji sprzedającego powinno być udokumentowane dokumentem WZ (wydanie na zewnątrz). Z kolei sprzedawca, który przyjmuje je do magazynu, powinien udokumentować tę czynność dokumentem PZ (przyjęcie z zewnątrz). Uznanie reklamacji klienta i zwrot towaru wiąże się z koniecznością wystawienia faktury korygującej do faktury pierwotnej dokumentującej tę sprzedaż.


Pozostało jeszcze 73% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane