statystyki

Jak zaewidencjonować reklamacje towarów w księgach nabywcy i dostawcy

autor: Halina Zabrocka23.11.2018, 07:00
Sprzedawca, który uznał reklamację zgłoszoną przez nabywcę towarów, powinien w księgach rachunkowych zmniejszyć wartość przychodu oraz dokonać rozliczenia magazynowego, gdy jest to konieczne.

Sprzedawca, który uznał reklamację zgłoszoną przez nabywcę towarów, powinien w księgach rachunkowych zmniejszyć wartość przychodu oraz dokonać rozliczenia magazynowego, gdy jest to konieczne.źródło: ShutterStock

Mamy przypadki zwrotów reklamowanych towarów. W jaki sposób to ująć? Czy można towar, który był już sprzedany, przyjąć z powrotem do magazynu, a dla odbiorcy wystawić fakturę korygującą?

Dostawca ponosi wobec nabywcy odpowiedzialność z tytułu rękojmi w sytuacji, gdy rzecz będąca przedmiotem sprzedaży ma wady fizyczne. Jeżeli w nabytym towarze zostanie ujawniona wada, to kupujący ma prawo złożyć reklamację, w której zgłosi swoje żądanie. W zależności od tego, kiedy wada towarów zostanie odkryta, czy została już dokonana zapłata przez nabywcę i jakie uzgodnienia zostaną poczynione z dostawcą w kwestii zwrotu towaru lub wymiany go na wolny od wad, różne są sposoby ewidencyjonowania reklamacji w księgach rachunkowych nabywcy i sprzedawcy. W sytuacji gdy rzecz sprzedana ma wady, kupujący może odstąpić od umowy lub żądać usunięcia usterek, wymiany rzeczy na wolną od usterek albo obniżenia ceny. Jeżeli kupujący odstępuje od umowy z powodu wady rzeczy sprzedanej, to strony powinny sobie nawzajem zwrócić otrzymane świadczenia według przepisów o odstąpieniu od umowy wzajemnej. Zasadniczo kupujący zobowiązany jest do zwrotu zakupionej rzeczy, a obowiązek sprzedawcy to zwrot ceny otrzymanej tytułem zawartej umowy.

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Dokumentowanie

Uznana reklamacja wymaga odpowiedniego udokumentowania. Jeżeli chodzi o nabywcę, to wydanie towarów z magazynu i postawienie ich do dyspozycji sprzedającego powinno być udokumentowane dokumentem WZ (wydanie na zewnątrz). Z kolei sprzedawca, który przyjmuje je do magazynu, powinien udokumentować tę czynność dokumentem PZ (przyjęcie z zewnątrz). Uznanie reklamacji klienta i zwrot towaru wiąże się z koniecznością wystawienia faktury korygującej do faktury pierwotnej dokumentującej tę sprzedaż.


Pozostało 73% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane