Przedsiębiorca przekazujący darowizny na cele związane z prowadzoną firmą nie ma obowiązku ewidencjonować ich za pomocą kas fiskalnych.

Sprawa dotyczyła operatora telekomunikacyjnego, ale konsekwencje wyroku można odnieść również do innych podmiotów, które posiadają programy lojalnościowe dla swoich klientów i przekazują im nieodpłatnie produkty. Sąd orzekł bowiem, że darowizny przekazywane na cele związane z działalnością przedsiębiorstwa nie mieszczą się w pojęciu sprzedaży, a w konsekwencji podmiot, który przekazuje takie darowizny, nie musi ich ewidencjonować za pomocą kasy fiskalnej.
Skarżąca spółka świadczyła usługi telekomunikacyjne. Każdy klient, osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, korzystający z usług operatora mógł stać się uczestnikiem programu lojalnościowego i zbierać punkty, które następnie mógł wymienić na nagrody - sprzęt rtv, sprzęt fotograficzny, płyty cd oraz dvd.
Spółka zwróciła się do urzędu skarbowego z prośbą o interpretację, czy nieodpłatne przekazanie produktów powinno być rejestrowane za pomocą kasy fiskalnej. Powołała się na art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej ustawa o VAT). Spółka dowodziła, że skoro przekazanie jest nieodpłatne, a zatem nie można go zakwalifikować jako sprzedaż, to wydawania tych towarów nie należy ewidencjonować za pomocą kasy fiskalnej. Istotne w tej kwestii było to, że przekazanie było związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Sprawa trafiła do WSA. Pełnomocnik spółki stwierdził, że w świetle art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o VAT, nie można uznać, że bezpłatne przekazanie towaru na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem jest czynnością podlegającą opodatkowaniu. Do tej argumentacji przychylił się sąd, który uchylił decyzje organów.
Sygn. akt III SA/Wa 984/07
ŁUKASZ ZALEWSKI