Kierujący składem nie będzie musiał włączać lokalizatora GPS przy przewozie towarów wrażliwych – wynika z projektu rozporządzenia ministra finansów.



Ma ono zastąpić obowiązujące od 1 sierpnia rozporządzenie (Dz.U. z 2018 r. poz. 1460), które wyłączyło przewóz niektórych towarów wrażliwych spod pakietu przewozowego.
Zasadniczo transport produktów najbardziej zagrożonych wyłudzeniami podatkowymi (takich jak paliwo, skażony alkohol, susz tytoniowy, olej rzepakowy) musi być zgłaszany w elektronicznym rejestrze SENT. Związane z tym przepisy obowiązują od 18 kwietnia 2017 r. i są ciągle przez fiskusa rozszerzane.
Od połowy czerwca 2018 r. monitoring objął przewozy kolejowe, a od 1 października br. wejdzie w życie kolejny obowiązek dla przedsiębiorców. Będą oni musieli nie tylko zgłaszać przewóz towaru wrażliwego do rejestru SENT, ale też dopilnować, by podczas transportu włączony był lokalizator GPS (Dz.U. z 2018 r. poz. 1539). Fiskus chce w ten sposób uszczelnić system i śledzić przemieszczanie się towarów wrażliwych w czasie rzeczywistym. To ma zapewnić, że VAT i akcyza należne np. od paliwa trafią do budżetu państwa.
Obowiązujące wciąż rozporządzenie przewiduje jednak również kilka preferencji. Na przykład od 1 sierpnia br. zniknął obowiązek zgłoszeń m.in. przewozu paliwa ze stacji benzynowej, jeżeli jego zakup jest udokumentowany fakturą lub innym podobnym dokumentem. Nie trzeba też rejestrować dostawy paliwa do samolotów i statków morskich.
Wszystkie te preferencje zostały utrzymane w najnowszym projekcie, a oprócz nich dojdzie jeszcze nowa – resort finansów zgodził się na to, by transport pociągiem towarów wrażliwych nie wymagał włączania lokalizatora. To oznacza, że jedynym obowiązkiem przedsiębiorców pozostanie zgłoszenie przewozu do rejestru SENT.
Ministerstwo przekonał argument branży kolejowej, że przewoźnicy zazwyczaj nie są ani właścicielami, ani dysponentami pociągów (często zagranicznych i podróżujących po torach całej Unii Europejskiej). Poza tym monitoring przewozu kolejowego jest możliwy nawet bez lokalizatorów, dzięki pomocy zarządców sieci kolejowej.
Projekt wejdzie w życie 1 października 2018 r. wraz z przepisami dotyczącymi lokalizatorów.
Etap legislacyjny
Projekt rozporządzenia w sprawie wyłączenia niektórych obowiązków w zakresie zgłoszeń przewozu towarów – w konsultacjach publicznych