W związku z oszczędnościami w administracji skarbowej i celnej na pół roku zostaną zawieszone wypłaty nagród. Będą też ograniczenia w zatrudnieniu i wypłacie trzynastek.
Gazeta Prawna dotarła do pisma Ministerstwa Finansów z 5 lutego 2009 r. wysłanego do wszystkich dyrektorów izb skarbowych, izb celnych i urzędów kontroli skarbowych, w którym resort daje wytyczne w zakresie konieczności wprowadzenia oszczędności w administracji (nr FR1/4114/9/JWE/09/552). Wynika z niego, że urzędnicy administracji skarbowej i celnej przez najbliższe pół roku nie mogą liczyć na nagrody. Pocieszeniem dla urzędników może być fakt, że resort finansów będzie starał się nie doprowadzić do redukcji zatrudnienia. Będzie jednak obowiązywał zakaz zatrudniania w administracji pracowników spoza jednostek resortu finansów.
Ministerstwo Finansów wyjaśnia w piśmie, że wobec spowolnienia rozwoju gospodarczego, zauważanego w Polsce oraz w innych krajach, będących naszymi głównymi partnerami gospodarczymi, rząd podjął przygotowania do realizacji budżetu państwa w warunkach wyraźnego zmniejszenia dochodów w stosunku do ich wielkości założonej w ustawie budżetowej na rok 2009. W wyniku podjętych prac dotyczących wydatków, w części 19 - Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, ograniczenia w budżecie resortu finansów w roku 2009 wyniosą ponad 530 mln zł.
Dyrektor generalny w Ministerstwie Finansów Mirosław Adamczyk, który podpisał pismo do pracowników skarbówki i Służby Celnej, zapewnia, że priorytetowym założeniem kierownictwa resortu jest, mimo wyjątkowo trudnej sytuacji, niedoprowadzenie do redukcji zatrudnienia w jednostkach resortu oraz nieobniżanie wynagrodzeń pracowników resortu wynikających ze stosunku pracy.
W ramach prac niezbędnych do wskazania podanej kwoty przyjęto następujące, podstawowe założenia:
• maksymalne ograniczenie wydatków majątkowych,
• ograniczenie bieżących wydatków rzeczowych,
• odstąpienie od dokonywania wypłat nagród, zarówno z 3-proc. funduszu nagród, jak i z tytułu niewykorzystania środków przewidzianych na wynagrodzenia,
• wydatkowanie środków DWR (dodatkowe wynagrodzenie roczne - tzw. trzynastka) wyłącznie do wysokości niezbędnych wypłat.



Ponadto dyrektor MF zaleca ograniczenie do niezbędnego minimum przedłużania umów o pracę zawartych na czas określony oraz zatrudniania nowych pracowników na stanowiska pracy zwalniane przez osoby, z którymi rozwiązywane są stosunki pracy w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego.
To nie koniec zaleceń. Ministerstwo nakazało także podległym dyrektorom podjęcie wszelkich możliwych działań zmierzających do racjonalnego wykorzystywania środków przyznanych na bieżącą działalność podległych jednostek. Obiecuje też zapewnienie harmonijnej komunikacji wewnętrznej tak, aby wszyscy pracownicy administracji byli na bieżąco informowani o przyczynach ograniczeń wydatków i podejmowanych w związku z tym działaniach.
Pracownicy skarbowi wysłali już do resortu finansów swoją odpowiedź. Sekcja Krajowa Pracowników Skarbowych NSZZ Solidarność wskazuje w niej, że ingerencja Ministerstwa Finansów w porozumienia zawierane na szczeblu zakładów pracy między pracodawcą i związ- kami zawodowymi w trybie i na zasadach art. 27 ustawy o związkach zawodowych oraz odgórne nakazywanie niewywiązywania się z tych porozumień oraz faktyczny nakaz niestosowania art. 27 ustawy o związkach zawodowych wyczerpuje znamiona przestępstwa określonego w art. 35 ustawy o związkach zawodowych i w związku z tym nie wykluczają powiadomienia o tym fakcie prokuratury.
Skarbowcy proszą także o wskazanie podstawy prawnej upoważniającej dyrektora generalnego MF do wydawania poleceń służbowych w zakresie m.in. nawiązywania i rozwiązywania stosunków pracy, dysponowania przyznanym funduszem wynagrodzeń itp.
530 mln zł planowane oszczędności w resorcie finansów w 2009 roku
Ważne!
Do 31 marca podległe ministrowi finansów urzędy muszą sporządzić informacje o warunkach funkcjonowania jednostek w kontekście zalecanych oszczędności
SKARBOWCY DO MINISTRA FINANSÓW
Sekcja Krajowa Pracowników Skarbowych NSZZ Solidarność poprosiła ministra finansów o bezzwłoczne wskazanie podstaw prawnych dających prawo do:
• zawieszenia funkcjonowania art. 63 ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (ustawowy nakaz tworzenia funduszu nagród w wysokości co najmniej 3-proc. funduszu płac każdego urzędu),
• zawieszenia funkcjonowania art. 27 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (przez uznanie za nieważne porozumień między związkami zawodowymi i pracodawcami w zakresie zasad podziału środków na wynagrodzenia, w tym zasad tworzenia i podziału 3-proc. funduszu nagród oraz przeznaczania oszczędności funduszu płac na nagrody z tego funduszu),
• zmiany obowiązującej ustawy budżetowej w zakresie wykorzystywania określonej ustawą liczby etatów funkcjonujących w urzędach podległych ministrowi finansów (przez wprowadzenie zakazu przyjmowania przez kierowników zakładów pracy pracowników na wolne stanowiska).