statystyki

Poradnia rachunkowa: Czy można dokonywać zmiany wydatków budżetowych

autor: Marcin Nagórek09.04.2018, 09:08; Aktualizacja: 09.04.2018, 09:22
Jak klasyfikować wydatek na prowizję inkasenta?

Jak klasyfikować wydatek na prowizję inkasenta?źródło: ShutterStock

● Czy można dokonywać zmiany wydatków budżetowych

● Jak klasyfikować wydatek na prowizję inkasenta

● Jakie są konsekwencje przypisania podatku od nieruchomości na kontach bez doręczenia decyzji

● Burmistrz miasta ma zamiar dokonać zmiany wydatków budżetowych. Jako skarbnik mam przygotować zarządzenie o przeniesieniu wydatków z jednego z działów do działu 852 rozdział 85214. W uchwale budżetowej jest zapis o upoważnieniu do przenoszenia wydatków, ale tylko w ramach działów. Czy będzie to zgodne z prawem?

Nie. Z podanego stanu faktycznego wynika, że intencją burmistrza jest dokonanie przeniesień wydatków pomiędzy działami budżetu. Celem operacji jest zaś zwiększenie środków w dziale 852 – Pomoc społeczna, rozdział 85214 – Zasiłki okresowe, celowe i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Takie oznaczenie klasyfikacyjne wynika z rozporządzenia ministra finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Wspomniana operacja wymaga oceny nie tylko w kontekście zapisów uchwały budżetowej, ale również regulacji prawnych o charakterze powszechnie obowiązującym. W tym zakresie chodzi przede wszystkim o ustawę z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Skoro w uchwale budżetowej jest zapis przewidujący upoważnienie dla burmistrza do przenoszenia wydatków w ramach działów budżetu, to takie założenie pozostaje w zgodzie z art. 257 i art. 258 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych. Z art. 257 wynika bowiem, że w toku wykonywania budżetu zarząd może dokonywać zmian w planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego polegających na zmianach planu:

1) dochodów i wydatków związanych ze zmianą kwot lub uzyskaniem dotacji przekazywanych z budżetu państwa, z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych;

2) dochodów jednostki samorządu terytorialnego wynikających ze zmian kwot subwencji w wyniku podziału rezerw subwencji ogólnej;

3) wydatków jednostki samorządu terytorialnego w ramach działu w zakresie wydatków bieżących, z wyjątkiem zmian planu wydatków na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej;


Pozostało jeszcze 81% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane