Ministerstwo Finansów chce zrezygnować z konieczności posiadania bezpiecznego podpisu elektronicznego przy składaniu e-deklaracji. Zmiany mają nastąpić 1 marca tego roku - dowiedziała się PAP w MF.

"Chcemy spełnić wszystkie wymagania legislacyjne i techniczne, by w marcu podatnicy PIT, którzy nie posiadają bezpiecznego podpisu elektronicznego, mogli złożyć deklarację za 2008 r. przez internet" - poinformowała PAP rzeczniczka resortu finansów Magdalena Kobos.

Zdaniem Ministerstwa Finansów, brak tzw. kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest jedną z głównych przeszkód małej popularności elektronicznych rozliczeń z fiskusem. Tymczasem 1 stycznia tego roku została rozszerzona do ponad 80 lista deklaracji podatkowych, które można przesyłać drogą elektroniczną.

Z danych resortu na 1 grudnia 2008 r. wynika, że liczba deklaracji składanych drogą elektroniczną z miesiąca na miesiąc rośnie, jednak jest ich ciągle mało. W styczniu ubiegłego roku w ten sposób podatnicy złożyli 131 deklaracji podatkowych, ale w listopadzie już ok. 13,5 tysiąca. Dane te dotyczą deklaracji i załączników do nich.

Według Ministerstwa Finansów, e-deklaracje składa prawie 16 tys. podatników

Najczęściej składane drogą elektroniczną są podstawowe deklaracje VAT, czyli VAT-7. Firmy złożyły ich ponad 45,6 tys. Załączników ORD-ZU (uzasadnienie do składanych korekt deklaracji) złożono 4,4 tys., niemal tyle samo deklaracji PIT-11 o zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych pobranych przez płatników.

Według Ministerstwa Finansów, e-deklaracje składa prawie 16 tys. podatników. Zawiadomienia o chęci elektronicznego rozliczania się złożyło ponad 22 tys. podatników.

Wiceminister finansów Andrzej Parafianowicz przyznał w odpowiedzi na interpelację poselską z połowy listopada ub.r., że obowiązek stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego, ze względu na koszty związane z jego stosowaniem, ogranicza dostępność usług świadczonych podatnikom poprzez serwis internetowy www.e- deklaracje.gov.pl.