Obowiązek podatkowy w VAT powstaje w momencie wykonania usługi naprawy sprzętu elektronicznego, a nie podpisania przez usługobiorcę raportu – uznał NSA.
ORZECZENIE
Sprawa dotyczyła spółki, która świadczy usługi naprawy m.in. telefonów komórkowych i sprzętu IT (usługi serwisowe). Po upływie danego miesiąca wystawia kontrahentowi raport – zestawienie dokonanych napraw i ich koszty. Usługobiorca może zaakceptować raport lub zgłosić do niego zastrzeżenia. Jeśli ma uwagi, spółka musi je wyjaśnić. Dopiero po wyjaśnieniach usługobiorca akceptuje dokumenty.
Spór dotyczył tego, kiedy powstaje obowiązek podatkowy. Zasadniczo, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, powstaje on z chwilą wykonania usługi. Spółka twierdziła jednak, że u niej obowiązek podatkowy powstanie dopiero w momencie zaakceptowania przez usługobiorcę usług serwisowych, bo tak wynika z umów z kontrahentami.
Nie zgodził się z tym dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu. Stwierdził, że usługa zostaje wykonana już w chwili naprawy i w tym momencie powstaje obowiązek podatkowy. Postanowienia umów nie mają tu żadnego znaczenia.
Innego zdania był WSA we Wrocławiu. Uznał, że zapisy umów mogą mieć znaczenie. Sąd wskazał bowiem na zalecenia płynące z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, aby w przypadku świadczeń złożonych brać pod uwagę wszystkie okoliczności ich wykonywania (wyrok TSUE z 10 marca 2011 r. w sprawach połączonych C-497/09, C-499/09, C-501/09 i C-502/09).
Wrocławski sąd uznał, że wskazówki z wyroków TSUE choć dotyczą kwalifikacji świadczeń złożonych, należy odnosić również do sytuacji spółki. Jej obowiązki bowiem dotyczyły zarówno naprawy sprzętu, jak i przedstawienia raportu z wykonanych prac. A zatem dopiero z chwilą podpisania raportu można mówić o wykonaniu usług i powstaniu obowiązku podatkowego w VAT – orzekł WSA.
Innego zdania był jednak NSA. Stwierdził, że sąd I instancji błędnie uznał, iż wykonanie usługi i przedstawienie raportu stanowiły dwie usługi, składające się na świadczenie kompleksowe.
– W tej sprawie mieliśmy do czynienia z wykonaniem jednej usługi – naprawą sprzętu. Raport był jedynie potwierdzeniem wykonania usługi, a nie usługą – stwierdziła sędzia Mirella Łent.
NSA nie miał więc wątpliwości, że wynagrodzenie za usługę może mieć wpływ na podstawę opodatkowania, ale nie na moment powstania obowiązku podatkowego. Tym samym zgodził się z organem podatkowym, że taki obowiązek powstaje w momencie wykonania usługi, a nie podpisania raportu.
ORZECZNICTWO
Wyrok NSA z 5 kwietnia 2017 r., sygn. akt I FSK 1684/15. www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia