statystyki

Zmiany w akcyzie od samochodów: Problemem są małe dostawczaki

autor: Agnieszka Pokojska09.01.2017, 07:44; Aktualizacja: 09.01.2017, 09:24
księgowa, podatki, księgowy, urzędnik

Zmiany w sposobie naliczania akcyzy od aut mają zapobiegać nieprawidłowościom, polegającym np. na zaniżaniu wartości auta lub całkowitym unikaniu opodatkowaniaźródło: ShutterStock

Objęcie podatkiem wszystkich pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, także tych dostawczych, zaszkodzi małym przedsiębiorstwom – przekonują przedstawiciele branży motoryzacyjnej. Postulują więc, aby po zmianach akcyza dotyczyła tylko aut osobowych.

Do Sejmu trafił senacki projekt nowelizacji przepisów o podatku akcyzowym. Zmiany w sposobie naliczania akcyzy od aut mają zapobiegać nieprawidłowościom, polegającym np. na zaniżaniu wartości auta lub całkowitym unikaniu opodatkowania. Zgodnie z projektem o wysokości podatku mają decydować: pojemność silnika, emisja spalin wyrażona normą Euro i wskaźnik deprecjacji wartości samochodu.

Pierwsze założenia zmian w akcyzie budziły wątpliwości pod kątem zgodności z prawem UE. Czy projekt nowelizacji je rozwiewa?

Wiesław Jasiński: Rozwiązania przyjęte w senackim projekcie są zgodne z prawem UE. Wcześniejsze założenia, uzależniające podatek od pojemności silnika i rocznika samochodu, faktycznie budziły obawy co do zgodności z przepisami unijnymi, zwłaszcza w kontekście wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 2007 r. w sprawie Brzeziński przeciwko Izbie Celnej w Warszawie (sygn. akt C-313/05). Wzięliśmy to pod uwagę wraz z autorami senackiego projektu i wprowadziliśmy dodatkowy element – wskaźnik deprecjacji. To powinno rozwiązać problem niezgodności.

Szymon Parulski Też uważam, że projekt w obecnej wersji jest zgodny z prawem unijnym. Jest też bardzo dobry, ponieważ ukróci masowe oszustwa, którym sprzyja obecny stan prawny. Nie sądzę, aby jakikolwiek sędzia zgłosił pytanie prejudycjalne do TSUE, gdy przepisy te wejdą w życie.

Maciej Szymajda Jestem innego zdania. Niezgodność z przepisami nie jest aż tak widoczna na pierwszy rzut oka, ale ewidentnie widać, że proponowane stawki akcyzy, podane w tabeli, będą blokować swobodny przepływ towarów w UE. Szczególnie będzie to widoczne w przypadku samochodów starszych niż 14-letnie, bo dla nich współczynnik deprecjacji przestanie rosnąć.


Pozostało 85% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (8)

  • Podatnik(2017-01-09 19:26) Zgłoś naruszenie 42

    Lepiej bedzie tylko dla importerów aut nowych. Lobby producentów wie jak doradzać ;) Przeciętny Kowalski napewno nie ucieszy sie z takiej zmiany. Niby chodzi o ekologię ale wydaje sie ze tak naprawdę chodzi tutaj o MILIONY jakie zaoszczędza importerzy nowych aut.

    Odpowiedz
  • Podatnik(2017-01-10 18:14) Zgłoś naruszenie 32

    Jakie unikanie Akcyzy a Pan Pani Celnik co sprawdza z Eurotaxu wartość auta i jak jest zaniska to podnosza wartość Akcyzy więc niech szanowny Rząd się zastanowi kto kogo robi w balona !!! Ucierpia oczywiście Biedni ludzie Bogaci się jeszcze bardziej wzbogacą. Bravo PIS !!!

    Odpowiedz
  • Bolo(2017-01-09 16:30) Zgłoś naruszenie 30

    Problemem to będzie jak rzeczywiście akcyza obejmie auta dostawcze do 3,5t. temat dotyczy głównie aut nowych, które byłyby droższe o 9000 lub 14000zł. Taka różnica w cenie zakupu położy lekki transport (konkurencja z Rumunii i Bułgarii) oraz firmy zabudowujące, które nie wyeksportują gotowego pojazdu bo baza będzie droższa o kilka tyś euro.

    Odpowiedz
  • JAN(2017-01-11 12:13) Zgłoś naruszenie 10

    witam-a od kiedy mają obowiązywc nowe stawki,ktoś wie ?

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Grzesiek(2017-01-09 11:52) Zgłoś naruszenie 12

    Kalkulator nowych stawek akcyzy: http://obliczakcyze2017.pl

    Odpowiedz
  • StAAbrA(2017-01-11 09:55) Zgłoś naruszenie 10

    Na pojazdy do 3,5 T przewały MF już były . Ale UByczaj trzyma się mocno - bo to akurat koryto , i ośrodek dywersji zarazem , jest pod szczególnym nadzorem obcych agentur . O rodzimej mafii nie wspomnę .

    Odpowiedz
  • mariusz Radom(2017-01-11 08:12) Zgłoś naruszenie 00

    Chyba chodzi o zrobienie z Polski Norwegii .Hi,hi,hi !!!

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane