Służba Celna chce pilotażowo uruchomić na wybranych przejściach na wschodniej granicy hotspoty, czyli otwarte, bezprzewodowe punkty dostępu do internetu - twierdzi Mirosław Sienkiewicz, nadinspektor celny, dyrektor Izby Celnej w Białymstok.

Służba Celna rozwija wdrożony w czerwcu tego roku elektroniczny system „Zwrot VAT dla podróżnych”. Przetwarza on dokumenty tax free, na podstawie których obywatele krajów spoza UE mogą otrzymać zwrot podatku za towary kupione w Polsce. Ilu podróżnych skorzystało już z tej aplikacji?

Przede wszystkim chciałbym zachęcić do korzystania z nowego rozwiązania. Przyspiesza ono rejestrację i potwierdzanie dokumentów „Zwrot VAT”, a także usprawnia ruch graniczny oraz kontrolę wywożonych towarów. Obserwujemy wzrost liczby zgłoszeń elektronicznych, ale nadal przeważają tradycyjne. W ciągu niespełna 5 miesięcy funkcjonowania systemu zarejestrowano w nim niemal 7 tysięcy elektronicznych zgłoszeń dokumentów tax free (wszystkich zgłoszeń, w tym tradycyjnych, było w tym czasie około miliona). W prawie 6 tysiącach przypadków zrobili to sprzedawcy, a w około tysiącu przypadków – sami podróżni. Ci ostatni prawie 400 razy skorzystali przy tym z urządzeń mobilnych.

Z systemu można więc korzystać także za pomocą smartfonów?

Tak, rejestracji można dokonać nie tylko za pomocą komputera stacjonarnego, ale również poprzez urządzenia mobilne, takie jak tablet czy smartfon, wyposażone w przeglądarkę internetową. Aby uprościć wejście na stronę internetową serwisu (www.granica.gov.pl), utworzono specjalny kod tzw. QR Code w celu szybszego uruchomienia formularza elektronicznego zgłoszenia tax free. Kod ten zamieszczony jest na ulotkach informacyjnych, dostępnych dla podróżnych na przejściach granicznych. Trzeba go zeskanować za pomocą smartfonu czy innego tego typu urządzenia.

Co w sytuacji, gdy turysta nie ma żadnego sprzętu elektronicznego?

Zgłoszenia elektronicznego może dokonać podróżny lub sprzedawca towaru. W sytuacji, gdy turysta nie ma możliwości zarejestrowania dokumentu tax free w systemie, powinien wcześniej zwrócić się do sprzedawcy, by ten dokonał takiej rejestracji. W przypadku braku zgłoszenia elektronicznego turysta odprawiany jest w sposób tradycyjny.

Jak z systemu mogą korzystać sprzedawcy?

Mają możliwość uzyskania dostępu do systemu „Zwrot VAT dla podróżnych” w dwóch wariantach: na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym. W obu przypadkach rejestracja i użytkowanie systemu są bezpłatne. Dostęp na poziomie podstawowym jest możliwy po dokonaniu rejestracji sklepu w systemie i zapewnia użytkownikowi możliwość zgłoszenia sprzedaży towaru w ramach tax free oraz widok wszystkich dokumentów tax free wprowadzonych przez siebie do systemu. Natomiast żeby uzyskać dostęp na poziomie rozszerzonym, sprzedawca musi wypełnić i przesłać do dyrektora Izby Celnej w Białymstoku specjalny wniosek. Dzięki temu będzie mógł sprawdzać online status zgłoszenia elektronicznego oraz zadawać pytania o konkretne dokumenty.

Czy Służba Celna ma zamiar ulepszyć system?

W najbliższym czasie planujemy pilotażowo uruchomić na wybranych przejściach granicznych na wschodniej granicy hotspoty, czyli otwarte punkty dostępu do internetu za pomocą sieci bezprzewodowej. Dzięki temu użytkownicy urządzeń mobilnych (np. laptopów, tabletów, telefonów komórkowych) wyposażonych w bezprzewodową kartę sieciową będą mogli połączyć się ze stroną internetową www.granica.gov.pl w celu zarejestrowania dokumentów tax free.