Skoro już wiemy, że od 1 listopada nowe grono przedsiębiorców musiało kupić urządzenie fiskalne do ewidencjonowania obrotów, to trzeba pamiętać, że każda kasa musi spełniać pewne warunki techniczne, trzeba właściwie jej używać, prowadzić książkę kasy, a także serwisować urządzenie.

Kupno kasy

Kasa rejestrująca jest urządzeniem samodzielnym lub może stanowić część składową systemu kasowego.

Służby serwisowe są zobowiązane poinformować naczelnika urzędu skarbowego o fiskalizacji kasy u podatnika nie później niż w terminie siedmiu dni od dnia jej dokonania. Naczelnik urzędu skarbowego, po zgłoszeniu fiskalizacji kasy przez podatnika, nadaje kasie numer ewidencyjny. Numer ten nie ulega zmianie w przypadku zmiany właściwości naczelnika urzędu skarbowego. Numer ewidencyjny kasy oraz książki kasy są identyczne i nie mogą być przypisane innym urządzeniom.

Obowiązki przedsiębiorców

Podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących są zobowiązani m.in. do:

• dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy,

• sporządzania raportu fiskalnego dobowego po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym, oraz sporządzania raportu fiskalnego za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu,

• weryfikacji poprawności pracy kasy, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zaprogramowania nazw towarów (usług) i właściwego ich przyporządkowania do stawek podatków oraz niezwłocznego zgłaszania serwisowi każdej nieprawidłowości w jej pracy,

• poddawania kontroli nienaruszalności kasy i prawidłowości jej pracy na każde żądanie właściwych organów,

• wykonywania co 12 miesięcy obowiązkowego przeglądu technicznego kasy przez właściwy serwis,

• dokonywania wydruku wszystkich emitowanych przez kasę dokumentów i ich kopii na taśmie papierowej z rolki,

• przechowywania kopii dokumentów kasowych do czasu upływu zobowiązania podatkowego,

• stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie,

• zamieszczania wpisów w książce kasy rejestrującej dokonywanych przez podatnika,

• przechowywania książki kasy w miejscu i przez okres jej użytkowania oraz udostępniania jej na żądanie właściwych organów, a także służby serwisowej,

• poddania obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kas, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem przez podatnika do prowadzenia ewidencji,

• prowadzenia po fiskalizacji kasy wyłącznie sprzedaży w trybie fiskalnym i nieprowadzenia sprzedaży na kasie po jej fiskalizacji w żadnym innym trybie niefiskalnym, w tym szkoleniowym.

JAK TO ZROBIĆ...

Czy zmieni się ulga na zakup kasy

PROBLEM: Od 1 grudnia 2008 r. ma wejść w życie nowelizacja ustawy o VAT. Czy nowe przepisy przewidują zmiany w zakresie stosowania ulgi na zakup kasy rejestrującej?

ROZWIĄZANIE: Tak. Od 1 grudnia w przypadku rozpoczęcia ewidencjonowania transakcji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w terminach przewidzianych przez prawo podatnik będzie mógł pomniejszyć podatek lub wnioskować o jego zwrot w kwocie stanowiącej 90 proc. ceny zakupu, nie więcej niż 700 zł. Dziś jest to 50 proc. ceny, nie więcej niż 2,5 tys. zł.

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. nr 113, poz. 720).

Rozporządzenie ministra finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. nr 108, poz. 948 z późn. zm.).