statystyki

Śmierć pracownika to ciężar do odliczenia

autor: Patrycja Dudek19.08.2015, 07:33; Aktualizacja: 19.08.2015, 08:52
podatki

Po wypadku rodzina zmarłego otrzymała od spółki odprawę pośmiertną, a ZUS wypłacił jej jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy i zasiłek pogrzebowy.źródło: ShutterStock

Wypłata odszkodowania i zwrot kosztów pogrzebu rodzinie zmarłego służą zabezpieczeniu przychodów firmy. Bo pracodawca, który nie wywiązywałby się ze swoich obowiązków, nie miałby kogo zatrudniać – orzekł NSA

Reklama


Chodziło o spółkę jawną handlującą metalami kolorowymi. Firma składowała je w magazynie obsługiwanym przez wykwalifikowanych pracowników. Wszyscy oni mieli ważne badania lekarskie i uprawnienia do obsługi wózków widłowych, odbyli też wymagane szkolenie bhp. Mimo tego doszło do wypadku, podczas którego jeden z pracowników został przygnieciony przez pojemnik ze złomem. Mężczyzna zmarł.

Po wypadku rodzina zmarłego otrzymała od spółki odprawę pośmiertną, a ZUS wypłacił jej jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy i zasiłek pogrzebowy. Rodzina liczyła także na odszkodowanie, ale w tej sprawie powstał spór. Ostatecznie sąd okręgowy zasądził na jej rzecz odszkodowanie oraz zwrot kosztów pogrzebu wraz z odsetkami. Uznał, że śmierć mężczyzny pogorszyła warunki bytowe jego najbliższych.

Spółka wypłaciła zasądzone kwoty bez zbędnej zwłoki. Chciała odliczyć je od podstawy opodatkowania, podobnie jak koszty sądowe oraz zastępstwa procesowego. Twierdziła, że wszystkie te wydatki mają pośredni związek z jej przychodami, bo są związane z zatrudnieniem pracowników. – Zatrudniony musi mieć pewność, że jeśli coś mu się stanie, to pracodawca zrekompensuje to jego rodzinie. W przeciwnym wypadku nikt nie będzie chciał w takiej firmie pracować. Wypełnianie tych obowiązków buduje także pozytywny wizerunek firmy na zewnątrz – twierdziła spółka.

Podkreślała, że art. 23 ust. 1 pkt 13 ustawy o PIT wyłącza z kosztów podatkowych jedynie jednorazowe odszkodowania przyznawane poszkodowanym pracownikom na podstawie ustawy o ubezpieczeniach społecznych z tytułu wypadków przy pracy (t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 167, poz. 1322 ze zm.). Tymczasem w tym wypadku świadczenia zostały wypłacone na innej podstawie – art. 446 par. 1 i 3 kodeksu cywilnego.

Minister finansów odmówił jednak spółce prawa do zaliczenia poniesionych przez nią wydatków do kosztów. Nie widział związku między nimi a możliwością osiągnięcia przychodu albo zabezpieczenia lub zachowania jego źródła. Stwierdził, że spółka poniosła koszt po to, by zwolnić się z odpowiedzialności za wypadek, a nie po to, by wygenerować ewentualny przychód.


Pozostało jeszcze 41% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama