W poprzednim numerze wskazywaliśmy na rozbieżne stanowiska ekspertów dotyczące terminu przekazania I raty odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w tym roku. Powstały one, ponieważ 31 maja wypada w niedzielę i pojawiły się wątpliwości, czy termin ten można przesunąć na 1 czerwca.
Odpowiedź Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z 27 maja 2015 r.:
„Terminy przekazywania środków z tytułu naliczenia corocznego odpisu na ZFŚS na odrębny rachunek bankowy określa art. 6 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 111; dalej: ustawa o ZFŚS). Zgodnie z tym przepisem, równowartość dokonanych odpisów i zwiększeń naliczonych zgodnie z art. 5, 13 i 14 na dany rok kalendarzowy pracodawca przekazuje na rachunek bankowy funduszu w terminie do 30 września tego roku, z tym że w terminie do 31 maja tego roku przekazuje kwotę stanowiącą co najmniej 75 proc. równowartości odpisów, o których mowa w art. 5 ust. 1–3. Wymienione przepisy oraz art. 12 ust. 1 ustawy o ZFŚS, zawierające wymóg gromadzenia środków ZFŚS na odrębnym rachunku bankowym, nie mają zastosowania do pracodawców spoza sfery budżetowej, zatrudniających według stanu na 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty.
Mając na uwadze treść ww. przepisów, terminy przekazywania równowartości odpisu wyznacza ustawa o ZFŚS. Jednakże w ocenie departamentu prawa pracy nie wyłączają one możliwości stosowania pomocniczo zasady określonej w art. 115 kodeksu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.), która stanowi, że jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na dzień uznany ustawowo wolny od pracy, termin upływa dnia następnego.
Departament informuje, że Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nie jest uprawnione do wydawania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów ustaw. Poglądy prawne departamentu nie są zatem wiążące dla stron stosunku pracy, sądów i inspektorów pracy. Na podstawie art. 12a ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, ocena stosowania przez pracodawców przepisów tej ustawy należy do kompetencji właściwych miejscowo organów Państwowej Inspekcji Pracy”.