statystyki

Podatek od deszczu będzie zgodny z prawem. Zapłacą wszyscy

autor: Tomasz Wojciechowski06.12.2012, 07:17; Aktualizacja: 06.12.2012, 08:42
Poznań, jako jedno z pierwszych miast, wprowadził opłaty za wodę spływającą do kanalizacji deszczowej.

Poznań, jako jedno z pierwszych miast, wprowadził opłaty za wodę spływającą do kanalizacji deszczowej.źródło: ShutterStock

Jeśli z dachu twojego domu, podjazdu czy parkingu przed sklepikiem deszczówka spływa do gminnej kanalizacji, najpóźniej od 2014 r. zapłacisz za to podatek. Na początku 2013 roku Sejm zajmie się ustawą, która umożliwi gminom nakładanie na mieszkańców opłaty od opadów, liczonej na podstawie metrów kwadratowych, m.in. dachów.

Reklama


Reklama


Samorządy muszą zostać wyposażone w nowe przepisy, pozwalające im bez przeszkód nakładać tzw. podatek deszczowy. Obecnie obowiązujące są bowiem sprzeczne z prawem i uchwały gmin łatwo można zaskarżyć w sądzie. W efekcie po wejściu w życie nowego prawa, tj. zapewne od 2014 r., opłatami deszczowymi mogą zostać objęte miliony mieszkańców i firm.

Posłowie PO uzupełnili już – na żądanie marszałek Sejmu – uzasadnienie projektu z 2 października, dotyczącego zmian w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. „Uzupełnienie to (polegające na dołączeniu założeń podstawowych aktów wykonawczych i doprecyzowaniu skutków finansowych – red.) jest przygotowane i niebawem zostanie złożone” – zakomunikowali nam przedstawiciele Klubu Parlamentarnego PO. Reprezentujący wnioskodawców poseł Adam Szejnfeld przekazał nam, że nastąpi to zaraz po Nowym Roku.

Jak przewidują autorzy projektu, dalsze prace w parlamencie potrwają trzy, cztery miesiące. Chcą także dać samorządom i przedsiębiorstwom wodno-kanalizacyjnym czas na przygotowanie się do zmian. W praktyce nowelizacja może wejść w życie w połowie 2013 r., by gminy zdążyły opracować nowe uchwały dotyczące opłat na kolejny rok podatkowy, tj. na rok 2014.

Jak nie można liczyć

Według ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2006 r. nr 123, poz. 858 z późn. zm.) gminy mogą pobierać opłaty wyłącznie od deszczówki, która trafia do kanalizacji z powierzchni zanieczyszczonych o trwałej nawierzchni, w szczególności z „miast, portów, lotnisk, terenów przemysłowych, handlowych, usługowych i składowych, baz transportowych oraz dróg i parkingów”.

Szczegóły miał uregulować minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej w rozporządzeniu z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzanie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz.U. z 2006 r. nr 127, poz. 886). Jako podstawę obliczeń podatku wskazał zanieczyszczoną opadami powierzchnię, czyli metry kwadratowe. Tymczasem ustawa dopuszcza tylko możliwość nakładania podatku od konkretnej ilości spływającej wody (w metrach sześciennych).

Gminy, które m.in. dzięki tej opłacie ratują swoje budżety, na podstawie rozporządzenia obliczają daninę od metra kwadratowego powierzchni (z reguły w wysokości 6–8 gr miesięcznie). Robią tak m.in. Poznań, Koszalin, Bytom, Wrocław.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Polecane

Reklama

  • Brawo!(2012-12-08 21:51) Odpowiedz 101

    Teraz czekamy na podatek od oddychania.

  • liber(2012-12-07 17:16) Odpowiedz 41

    Kolejny nonsensowny podatek... Pomijając koszty jego zebrania jest to pomysł po prostu gospodarczo nieefektywny - no bo jeśli Człowiek X będzie musiał przykładowo zapłacić 100 zł dodatkowego podatku od deszczu to nie wyda ich np. na nowe buty, ciekawą książkę etc. W efekcie np. drukarnia, wydawnictwo, księgarnia i autor lub też zakład szewski, sklep sprzedający buty etc. nie zarobi nic, a pan/pani X nie będzie mieć nowych butów/książki.
    Niestety zrozumienie taj bardzo prostej zależności wciąż jest dla wielu zbyt skomplikowane. Jednakże słyszałem gdzieś, że polskie środowisko libertarian zakłada powoli własną partię (oby!)

  • jazmig(2012-12-07 19:59) Odpowiedz 40

    Teraz te wody są odbierane, co oznacza, że użytkownicy kanalizacji już za to płacą. Jakim prawem mam płacić podatek od usługi, którą już opłacam?

  • gordon(2012-12-09 00:59) Odpowiedz 30

    A bym zapomniał jak rozliczą śnieg ?

  • MYSZOWATY(2012-12-14 13:45) Odpowiedz 20

    podatek od deszczu będzie zgodny z prawem. Zapłacą wszyscy

    A KTÓRY PODATEK W NASZYM KOCHANYM KRAJU JEST NIEZGODNY Z PRAWEM?

  • gordon(2012-12-09 00:56) Odpowiedz 20

    do :1: Michał, "to byłaby bzdura" oj może nie, przykład : będąc w Urzędzie Dzielnicy oczekując w kolejce obserwowałem takie zdarzenie. Starsza Pani składała dokumenty w sprawie zmiany najemcy po śmierci męża, złożyła wniosek oraz AKT ZGONU męża, a Panienka z okienka poinformował tą panią że musi złożyć oświadczenia iż mąż nie żyje !!! Nie tylko z tego kraju emigrują ludzie, rozum to zrobił już dawno. Lepiej się przygotować że na zielonej wyspie nasz Gubernator ogłosi właśnie to co w cudzysłowie, techniczni jego doradcy nie posiadają tak skomplikowanej wiedzy.

  • Wasz Rząd(2012-12-10 00:59) Odpowiedz 20

    Ha ha ha... Ale mamy tu w tym waszym kraju ubaw po pachy. Tylko pamiętajcie! To wszystko to wina PiSu! Ha ha ha...

  • dd(2012-12-10 18:33) Odpowiedz 10

    Mam wybrukowany podjazd. Mam zamiar usunąć 1 pasek kostki i w to miejsce wstawić kratki. Woda płynąc z góry będzie wpływać przez kratki do gleby. Czy wtedy uniknę podatku za tę częśc podjazdu ? (zostanie tylko ok. 2mb za bramą wjazdową od strony ulicy)

  • rob(2013-01-05 23:10) Odpowiedz 00

    Proponuję podtek od GŁUPOTY !!! wszyscy politycy musieli by płacić.

  • ZDENERWOWANY(2012-12-12 14:01) Odpowiedz 00

    NO NIE,PRZECIEŻ DESZCZ JEST POTRZEBNY.LEPIEJ NIECH SIĘ WEZMĄ ZA OCZYSZCZANIE KORYT RZECZNYCH,ITD.TO JEST TYLKO PRZYRODA I NATURA.A CO DARMOZJADY ZNOWU NIE MAJĄ NA PREMIĘ DLA SIEBIE, NIECH SIĘ ODWALĄ W DELIKATNY SPOSÓB.NIEROBY,TYLKO IM W ŁEPETYNACH MANY MANY.CHYTRUSY

  • Czerwoni i PObarwieni bandyci(2012-12-11 09:56) Odpowiedz 00

    Czerwoni i PObarwieni zlodziej,bandyci

  • wkurzona na maksa(2012-12-12 02:08) Odpowiedz 00

    Następny będzie od oddychania, o ile nie wypieprzymy tych darmozjadów. Dla nich na nagrody miliony się znalazły.

  • mak(2012-12-12 10:28) Odpowiedz 00

    Przede wszystkim musi być spełniony warunek spływania wody do kanalizacji. Jeśli Wam - za przeproszeniem - wsiąka to nie będziecie płacić. W końcu wsiąka w Waszą ziemię / działkę / cokolwiek.

  • kola(2012-12-12 11:55) Odpowiedz 00

    Podatek od deszczu, opłata za wybranie swoich pieniędzy z bankomatu ,co jeszcze nie podlega opłatom. W dzisiejszych czasach nawet własnemu dziecku nie można przekazać zarobionych i OPODATKOWANYCH pieniędzy bez udziału mafii=państwa.

  • gosc(2012-12-11 20:35) Odpowiedz 00

    Oczywiście nie ma jeszcze żadnych przepisów, a redaktor już napisał artykuł na ten temat.
    Dzisiaj płacimy za odprowadzanie ścieków sanitarnych ale za ścieki do kanalizacji deszczowej - nie.
    Podejrzewam, iż dotyczy to właśnie wprowadzania ścieków deszczowych do kanalizacji deszczowej.
    I dotyczyć to będzie tylko tych właścicieli nieruchomości, którzy mają na swoim terenie kanalizację deszczową do której spływają ścieki deszczowe z powierzchni utwardzonej.
    Nie wiem dlaczego ciągle mowa o dachach.
    Wody z dachu jeżeli nie będą wprowadzane do kanalizacji deszczowej miejskiej/gminne nie będą podlegać opłatom.

  • Jaromir(2012-12-14 15:29) Odpowiedz 00

    Do: 31 ALA z IP: 31.63.140.*
    Zastanów się, do czego nawołujesz! Zakładając, że do wyborów pójdzie tylko JEDEN Tusk, to PełO zdobędzie WSZYSTKIE miejsca w Sejmie i Senacie – 100% i wtedy to dopiero będzie „RAJ”! Idź i oddaj chociaż nieważny głos – przez to OBINIŻYSZ procentową ilość głosów oddanych na PełO, a jeżeli zagłosujesz na inną partię to jeszcze ZWIĘKSZYSZ ilość PRZECIWNIKÓW PełO w Sejmie i Senacie. MYŚL i nie opowiadaj głupot.

    Do: 36: kontra z IP: 46.204.3.*
    A masz wpływ na cenę towaru od którego PŁACISZ PODATEK VAT!?

    Do: 37: top z IP: 79.185.251.*
    Nie bój żaby. Śnieg to przecież zamarznięte drobinki DESZCZU, tak samo jak grad, szadź itp.

    Do: 38: jktralala z IP: 193.59.255.*
    A jeżeli z dachu mojego garażu woda spływa na grunt działkowca? W takim przypadku on powinien mi płacić za nawadnianie działki, albo obciążać mnie za „powódź” na jego działce, ale nie powinienem płacić gminie, bo burzówka tamtędy NIE PRZEBIEGA i nie przechwytuje „mojej” deszczówki.

    Do: 40: m z IP: 93.105.133.*
    Nie ma domu, nie ma dachu, ale JEST gmina, jest jej burzówka i MASZ PŁACIĆ czy Ci się to podoba, czy nie.

    Do: 41: KOLA z IP: 83.16.155.*
    Np. w Niemczech są oddzielne rurociągi na wodę do muszli "koncertowej” i do celów spożywczych, tylko na „zielonej wyspie” tego NIE DOCZEKAMY, bo jakby to robili, to dla urzędasów zabrakłoby na premie i nagrody.

    Do: 50: Kenaj1952 z IP: 46.238.88.*
    Oczywiście, że na Twój NIE PADA WIĘCEJ. Powierzchnię, na którą pada deszcz należy liczyć jak rzut dachu na POZIOMĄ płaszczyznę, a nie na taką pod jakimś kątem. A gdyby Twój dach składał się z dwóch połaci stykających się pod kątem np. 1 stopnia, to jaką miałby wysokość, a jaką POWIERZCHNIĘ! Urzędasy dopiero by Ci naliczyli. Ty, Twoje dzieci i Twoje prawnuki przez całe życie nie daliby rady zapłacić tego deszczowego podatku za jeden rok.

    Do: 59: jan z IP: 89.76.82.*
    Może wiesz, co będzie miarą useksowienia podatkowego. Ilość dzieci nie może być. Jak będą mierzyć ilość RAZY? Dziewczynom liczniki zamontują? A może chłopakom kamerki? W takim razie palikmiot będzie płacił DWA RAZY WIĘCEJ, bo ma dwa! Do tego dojdzie dodatek za świński łeb.

    Do: 69: NICO2-Agent z IP: 159.205.118.*
    WSZYSTKO, co jest niezgodne z prawem w powszechnym rozumieniu JEST ZGODNE z Konstytucją i szlus. WSZYSTKIE ustawy uchwalone przez PełOwską większość Z NATURY RZECZY SĄ ZGODNE Z KONSTYTUCJĄ!
    Pozdrawiam z nadzieją na jednak lepszą przyszłość (może?)

  • ALA(2012-12-12 14:05) Odpowiedz 00

    OJ kola ZGADZAM SIĘ Z TOBĄ W 200PROCENTACH...ZŁODZIEJE,,,

  • mim(2012-12-13 12:55) Odpowiedz 00

    Do wszystkich zdziwionych: w artykule jest mowa o opadach odprowadzanych do kanalizacji deszczowej której koszty ponosi gmina czyli mieszkańcy. ZROZUMIANO? Jak rura spustowa wylewa deszczówkę na własną działkę to gdzie tu jest mowa o odprowadzaniu do kanalizacji deszczowej. Ehhh duraki.

  • gosc(2012-12-13 11:26) Odpowiedz 00

    Przecież do tej pory kanalizacje deszczowe były utrzymywane z pieniędzy podatników, czy teraz muszą oni płacić extra?
    Zastanawiam się, czy znowu wszyelkie obiekty administracji publiczne tip zastaną wyłączone z tych oplat?
    Ciekawe co ta władza jeszcze wymyśli?

  • bv(2012-12-14 13:32) Odpowiedz 00

    82: piotrc - bardzo mądry wpis, popieram w całej rozciągłości.

    Ktoś wcześniej wspomniał również o interesującej sytuacji, która może nastąpić w momencie zalania posesji z uwagi np. na niedrożność takiej kanalizacji - przy opłacaniu przez taką osobę podatku "deszczowego" - wtedy tylko brać prawnika i dochodzić odszkodowania - "nasi" wybrańcy takimi przepisami sami "zatopią" samorządy.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama