statystyki

Od 2010 roku zdrożeje olej napędowy

25.08.2009, 03:00; Aktualizacja: 25.08.2009, 11:33

Kurs euro z 1 października nie powinien spowodować podwyżki akcyzy na benzynę. Od 1 stycznia 2010 r. wzrośnie natomiast akcyza na olej napędowy, co przełoży się na ceny. Wynikać to będzie z kursu euro oraz końca okresu przejściowego dla stosowania stawek obniżonych.

Reklama


Reklama


ANALIZA

Za nieco ponad miesiąc będziemy wiedzieć, ile wynoszą minima unijne dla stawek akcyzy m.in. na paliwa. Już 1 października może się bowiem okazać, że akcyza np. na benzynę określona w naszej ustawie jest niższa niż granice wspólnotowe. Wtedy konieczna będzie podwyżka podatku, co z pewnością przełoży się na ceny. O tym problemie informowaliśmy już w GP z 25 maja i wtedy eksperci wyliczyli, że unikniemy podwyżki, gdy za euro płacić będziemy 4,35 zł. Obecnie kurs euro wynosi niecałe 4,20 zł.

– Kurs euro w październiku nie powinien być dużo wyższy od obecnego, a tym samym nie powinien spowodować konieczności podnoszenia akcyzy na paliwa – uspokajają eksperci.

Również Ministerstwo Finansów na razie nie pracuje nad zmianami w tym zakresie. Jacek Kapica, wiceminister finansów odpowiedzialny m.in. za sprawy, akcyzy twierdzi w rozmowie z GP, że nie znamy jeszcze kursu euro z 1 października i mowa o podwyżkach akcyzy na paliwa w związku z tym byłaby spekulacją.

Nie oznacza to jednak, że żadnych podwyżek nie będzie. Już 1 stycznia 2010 r. możemy zacząć płacić więcej za olej napędowy. Jednak powodem podwyżki nie będzie jedynie kurs euro. Od przyszłego roku kończą się okresy przejściowe dla Polski dla stosowania obniżonej akcyzy na olej napędowy. Podwyżka – według szacunków ekspertów – przy kursie euro 4,10 zł może wynieść 9–10 gr na litrze tego paliwa.

Wytyczne z dyrektywy

Dyrektywa energetyczna nakłada na państwa członkowskie obowiązek stosowania pewnych minimalnych stawek podatku akcyzowego na wyroby energetyczne, w tym paliwa. Jak wyjaśnia Marta Szafarowska, doradca podatkowy w MDDP, stawki te wyrażone są w euro, natomiast ich przeliczenie na walutę krajową następuje na podstawie kursu stosowanego w pierwszym dniu roboczym października każdego roku i ogłoszony w oficjalnym Dzienniku UE. Ustalona w ten sposób stawka minimalna ma zastosowanie, począwszy od 1 stycznia kolejnego roku.

– Zgodnie z dyrektywą energetyczną minimalna stawka akcyzy na benzynę bezołowiową wynosi 359 euro za 1000 l. W przypadku oleju napędowego Polska wynegocjowała okres przejściowy na dostosowanie stawek akcyzy do minimów przewidzianych przez dyrektywę energetyczną. I tak w 2009 roku minimalny poziom akcyzy dla Polski na olej napędowy wynosi 274 euro za 1000 l, lecz od 1 stycznia 2010 r. będzie on wynosił 302 euro za 1000 l – wylicza Marcin Zimny, doradca podatkowy w CMS Cameron McKenna.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama


Źródło:GP

Polecane

Reklama

  • Roben(2009-08-25 14:04) Odpowiedz 00

    Znowu sukces Tuska i POszustów.

  • krzyś(2009-08-25 08:05) Odpowiedz 00

    Holandia 0.98 euro ON /litr przy miesięcznych zarobkach...
    Polska 3.65 pln ON/litr przy miesięcznych zarobkach...
    itd.

  • Pesymista(2009-08-25 09:21) Odpowiedz 00

    Do Krzyś.
    Kiedy wchodziliśmy do UE mówiono, że 50 lat trzeba by wyrównać poziomy życia, czyli w praktyce nigdy. Jeżeli się ktoś ludzil że może być inaczej to dziś rzeczywistość sprowadz go na ziemię. Nasze pokolenie nie doczeka wyrównania poziomów życia. Dla EU nie jest protrzebny bogaty kraj a jedynie rynek zbytu i tania sila robocza. Pozdrawiam.

  • ~~lolo(2009-08-25 08:01) Odpowiedz 00

    A co się stało, że drozeje? Wojna jakaś była? Plaga szarańczy?- Nie, to rząd Platfusów Obywatelskich zrobił z Polski kraj niewolników . Znowu starsi mówią, że za Hitlera było lepiej.

  • iwa(2009-08-25 11:00) Odpowiedz 00

    Po co było to wejśćie jak ciagle mamy tylko wytyczne normy i mamy sie dostosować,na co wydajemy ogromne pieniadze.W cenie paliwa już jest taka ilość podatków nałożonych przez państwo i ciagle im mało.Bo przecież liczba urzędników w Uni i w każdym kraju rośnie w zastraszającym tempie.A skąd na to brać pieniadze od szarych ludzi którzy pracują.Ale tak być nie powinno.

  • xxx(2009-08-25 14:45) Odpowiedz 00

    Wejście było potrzebne, żeby takie karaje jak Niemcy miały rynki zbytu, żeby wykupić co się da ( za bezcen) i mieć niewolników do pracy. Jeszcze nie daj Boże wepchną nas w euro to juz całkowicie starcimy suwerenność.

  • HL(2009-08-25 15:35) Odpowiedz 00

    Do 2: to powiedz arabskim szejkom, żeby ceny ropy uzależnili od wysokości zarobków w danym kraju.
    Jeśli zaś chodzi o akcyzę - to jak widać jest ona w Polsce blisko unijnego minimum.

  • -1(2009-08-27 13:08) Odpowiedz 00

    Akcyza jako taka od dowolnego towaru jest grandą.
    Od benzyny i oleju napędowego w szczególności.
    Podatek powinien być jeden - pogłówny, jednakowy dla wszystkich.

  • robotnik(2010-01-03 14:13) Odpowiedz 00

    Co wy wszyscy tak porównujecie cenę paliw na zachodzie do naszych cen.Może byście jaśnie oświeceni policzyli ile litrów paliwa [wszystko jedno jakiego] za godzinę pracy ma Niemiec albo inny Szwajcar nie wspomnę o Jankesach, a ile Polak. I naprawdę g...o mnie obchodzi wysokośc akcyz i podatków.ważne ile muszę bulic na CP.N.Już podatek drogowy wliczono w cenę paliw,pytam ile dróg wybubowano za ten podatek? T eraz podwyżka na budowę dróg ciekawe ,na co pójdzie ta kasa .Na pewno nie na drogi.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

Reklama