ANALIZA

Za nieco ponad miesiąc będziemy wiedzieć, ile wynoszą minima unijne dla stawek akcyzy m.in. na paliwa. Już 1 października może się bowiem okazać, że akcyza np. na benzynę określona w naszej ustawie jest niższa niż granice wspólnotowe. Wtedy konieczna będzie podwyżka podatku, co z pewnością przełoży się na ceny. O tym problemie informowaliśmy już w GP z 25 maja i wtedy eksperci wyliczyli, że unikniemy podwyżki, gdy za euro płacić będziemy 4,35 zł. Obecnie kurs euro wynosi niecałe 4,20 zł.

– Kurs euro w październiku nie powinien być dużo wyższy od obecnego, a tym samym nie powinien spowodować konieczności podnoszenia akcyzy na paliwa – uspokajają eksperci.

Również Ministerstwo Finansów na razie nie pracuje nad zmianami w tym zakresie. Jacek Kapica, wiceminister finansów odpowiedzialny m.in. za sprawy, akcyzy twierdzi w rozmowie z GP, że nie znamy jeszcze kursu euro z 1 października i mowa o podwyżkach akcyzy na paliwa w związku z tym byłaby spekulacją.

Nie oznacza to jednak, że żadnych podwyżek nie będzie. Już 1 stycznia 2010 r. możemy zacząć płacić więcej za olej napędowy. Jednak powodem podwyżki nie będzie jedynie kurs euro. Od przyszłego roku kończą się okresy przejściowe dla Polski dla stosowania obniżonej akcyzy na olej napędowy. Podwyżka – według szacunków ekspertów – przy kursie euro 4,10 zł może wynieść 9–10 gr na litrze tego paliwa.

Wytyczne z dyrektywy

Dyrektywa energetyczna nakłada na państwa członkowskie obowiązek stosowania pewnych minimalnych stawek podatku akcyzowego na wyroby energetyczne, w tym paliwa. Jak wyjaśnia Marta Szafarowska, doradca podatkowy w MDDP, stawki te wyrażone są w euro, natomiast ich przeliczenie na walutę krajową następuje na podstawie kursu stosowanego w pierwszym dniu roboczym października każdego roku i ogłoszony w oficjalnym Dzienniku UE. Ustalona w ten sposób stawka minimalna ma zastosowanie, począwszy od 1 stycznia kolejnego roku.

– Zgodnie z dyrektywą energetyczną minimalna stawka akcyzy na benzynę bezołowiową wynosi 359 euro za 1000 l. W przypadku oleju napędowego Polska wynegocjowała okres przejściowy na dostosowanie stawek akcyzy do minimów przewidzianych przez dyrektywę energetyczną. I tak w 2009 roku minimalny poziom akcyzy dla Polski na olej napędowy wynosi 274 euro za 1000 l, lecz od 1 stycznia 2010 r. będzie on wynosił 302 euro za 1000 l – wylicza Marcin Zimny, doradca podatkowy w CMS Cameron McKenna.