statystyki

Od 2009 roku akcyza od aut będzie pobierana tylko raz

05.08.2008, 03:00; Aktualizacja: 05.08.2008, 10:08
  • Wyślij
  • Drukuj

ZMIANA PRAWA - Od 1 stycznia 2009 r. samochody nie będą wyrobami akcyzowymi. Auta nadal będą podlegały podatkowi akcyzowemu, który będzie pobierany tylko raz. Nowe rozwiązania uproszczą sposób rozliczeń i będą zgodne z prawem unijnym.



RAPORT

Projekt nowej ustawy Prawo akcyzowe, który został opracowany przez Ministerstwo Finansów, znacznie zmieni zasady opodatkowania samochodów osobowych od 1 stycznia 2009 r. Od tego dnia mają zacząć obowiązywać nowe przepisy ustawy. Akcyza od aut będzie pobierana tylko raz, a nie jak jest dziś, w związku z każdą transakcją przed rejestracją auta na terenie kraju.

Zdaniem ekspertów Ernst & Young planowane zmiany są konieczne. Co więcej, są dobre. Spowodują uproszczenie rozliczeń z fiskusem, a także nie będą naruszały przepisów unijnych.

Auto jako wyrób akcyzowy

Samochody osobowe stanowią wyroby akcyzowe niezharmonizowane, tj. podlegają specyficznym zasadom opodatkowania, nieujednoliconym na poziomie UE. Jak tłumaczy nam Joanna Pęczek-Czerwińska, starszy konsultant w Grupie Akcyzowo-Celnej Ernst & Young, dziś opodatkowaniu podlega nie tylko import oraz nabycie wewnątrzwspólnotowe, lecz również każda sprzedaż samochodu przed pierwszą rejestracją w kraju. Ustawa określa maksymalną akcyzę na samochody w wysokości 65 proc. ceny sprzedaży. Efektywna stawka została jednak obniżona w rozporządzeniu i niezależnie od wieku samochodu wynosi 13,6 proc. (dla pojemności silnika powyżej 2000 cm3) i 3,1 proc. (w pozostałych przypadkach).

- W efekcie po sprowadzeniu auta z zagranicy, nowego bądź używanego, jego dalsza odsprzedaż podlega akcyzie w Polsce. Przepisy nakładają na sprzedawców obowiązek wykazania akcyzy na fakturze oraz przekazania nabywcy dokumentu potwierdzającego jej zapłatę (dokument niezbędny do rejestracji) - podkreśla Joanna Pęczek-Czerwińska.

Jednocześnie podmiotom dokonującym odsprzedaży przysługuje prawo do odliczenia od kwoty akcyzy do zapłaty akcyzy uiszczonej z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego czy importu. Z kolei eksport czy dostawa wewnątrz- wspólnotowa nie tylko nie jest opodatkowana, ale daje prawo do zwrotu akcyzy zapłaconej w cenie nabycia.

- Rezultatem tak skonstruowanych przepisów jest wielokrotne opodatkowanie tego samego samochodu przed jego pierwszą rejestracją. Efektywnie prowadzi to do opodatkowania marży dealera lub komisu - mówi Joanna Pęczek-Czerwińska.

W związku z tym, że ustawodawca odstąpił od podstawowej zasady jednokrotności akcyzy, podatek ten staje się dodatkowym obok VAT podatkiem obrotowym od wartości dodanej - tłumaczy dalej ekspert.

Stwierdza również, że taka konstrukcja jest zgodna z prawem unijnym, co ostatnio potwierdził Europejski Trybunał Sprawiedliwości w sprawie Krawczyński (C-426/06).

- Niestety, obecne brzmienie przepisów prowadzi do mnożenia formalności związanych z rozliczeniami akcyzy przez poszczególne podmioty w łańcuchu sprzedaży - konkluduje nasza rozmówczyni.

Będzie jedna opłata...

Projekt nowej ustawy akcyzowej, która ma wejść w życie 1 stycznia 2009 r., przewiduje nowe zasady opodatkowania samochodów osobowych. Szymon Parulski, menedżer w Grupie Akcyzowo-Celnej Ernst &Young, tłumaczy, że po zmianie przepisów samochody nie będą wyrobami akcyzowymi, ale jako odrębna kategoria towarów będą podlegać akcyzie. Stawki akcyzy pozostaną na tym samym poziomie (3,1 i 13,6 proc.). Zmianie ulegnie jednak mechanizm poboru.

- Akcyza będzie pobierana tylko jeden raz niezależnie od tego, ile nastąpi transakcji sprzedaży przed dokonaniem rejestracji. W efekcie opodatkowaniu będzie podlegać jedynie import lub nabycie wewnątrzwspólnotowe w przypadku aut sprowadzanych do Polski albo pierwsza sprzedaż pojazdu wyprodukowanego w Polsce - wyjaśnia Szymon Parulski.

Jego zdaniem, odejście od wielokrotności poboru uprości rozliczenia akcyzy przez dealerów nowych samochodów, jak i podmioty sprzedające używane pojazdy. Po pierwsze, nie będą oni musieli dwukrotnie rozliczać się z fiskusem, tj. składać dwa razy deklaracji i odliczać akcyzy wcześniej zapłaconej. Ponadto jednokrotność akcyzy spowoduje, że marża dealera/komisu nie będzie obciążona akcyzą. Powinno to wpłynąć na obniżkę ceny sprzedaży.

...i weryfikacja cen

Projekt przewiduje równocześnie mechanizm weryfikacji ceny nabycia w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu auta.

- Mechanizm ten ma stanowić instrument do walki z zaniżaniem cen nabycia pojazdów. Należy pamiętać, że prawo to urzędy celne otrzymały już 19 lipca 2008 r. W przypadku kwestionowania ceny nabycia należy wyjaśnić wszelkie wątpliwości organów, aby uniknąć nie tylko wyższej akcyzy, ale i kosztów opinii biegłego, którego może powołać urząd celny - ostrzega Szymon Parulski.

Zauważa też, że w efekcie nowa ustawa uprości rozliczenia akcyzy.

Należy mieć nadzieję, że mechanizm weryfikacji ceny nabycia nie spowoduje, że zamiast spodziewanych korzyści z uproszczenia będziemy mieli do czynienia z licznymi sporami z urzędami celnymi.

Podatek akcyzowy to nie tylko polski kłopot. Zasady rozliczeń akcyzy w wielu aspektach uzależnione są od wymogów unijnych.

Unia ma plan

Jednak, jak podkreśla Ewelina Nowakowska, starszy konsultant w Grupie Akcyzowo-Celnej Ernst & Young, opodatkowanie samochodów w UE nadal jest obszarem niezharmonizowanym. Rozwiązania funkcjonujące w UE są różnorodne i obejmują zarówno coroczne podatki, jak i jednorazowe opłaty wahające się w zależności od kraju od 0 do 180 proc. wartości pojazdu.

- Obecnie Komisja Europejska pracuje nad dyrektywą w sprawie podatków obciążających samochody. Celem dyrektywy nie jest wprowadzenie nowej opłaty, czy też doprowadzenie do harmonizacji stawek podatków samochodowych. Komisja zmierza do ujednolicenia konstrukcji podatku w UE. Podstawowym założeniem jest redukcja emisji CO2 - mówi Ewelina Nowakowska.

Tłumaczy też, że w efekcie dyrektywa uzależniać będzie wysokość podatku od poziomu emisji CO2. Projektowane przepisy zakładają, że podatek będzie pobierany w formie opłaty rocznej i w ciągu dziesięciu lat zastąpi całkowicie inne podatki i opłaty.

- Mimo że wpływy z nowego podatku nie powinny być niższe od obecnie uzyskiwanych, to kraje o wysokich podatkach i opłatach są przeciwne wprowadzeniu tej dyrektywy. Prawdopodobnie prace w tym zakresie nie zakończą się szybko - przekonuje.

W Polsce ekologicznie

W Polsce próby zbliżenia zasad opodatkowania samochodów do projektu dyrektywy przybrały kształt projektu ustawy o podatku ekologicznym. Podatek ekologiczny zachował co prawda jednorazowy charakter, jednak w założeniach jego wysokość miała zależeć m.in. od normy czystości spalin Euro.

- Mimo że nieznany jest termin wejścia w życie oraz finalny kształt dyrektywy, można spodziewać się, że polska akcyza w projektowanej obecnie formie nie będzie spełniała założeń przyjętych przez UE. W rezultacie akcyza będzie musiała zostać zastąpiona podatkiem o odmiennej konstrukcji. Warto byłoby więc już teraz zastanowić się nad propozycją niskiej opłaty rocznej - podsumowuje ekspert z Ernst & Young.

3,1 proc. wynosi od 1 grudnia 2006 r. stawka akcyzy na samochody o pojemności silnika do 2000 cm3

13,6 proc. wynosi od 1 grudnia 2006 r. stawka akcyzy na samochody o pojemności silnika większej niż 2000 cm3




Źródło:GP

Komentarze: 46

  • 1: Stanislaw B z IP: 91.94.164.* (2008-08-05 09:39)

    Glupi Rzad Tuska i calej choloty antypolskiej wydaje glupie prawa i robi burdel w oplatch za samochody i wszystko inne,a wykonawcy tych glupich zarzadzen w urzedach celnych kazdego sprowadzajacego samochod traktuja jako intruza i kwestionuja ceny,a przez to maja mozliwosc brac lapowki bo sami decyduja czy uznac czy kwestionowac.Ponadto urzedy celne i skarbowe to zespol ldobranych dla rzadowej choloty.Dlaczego w Niemczech zachowuja sie normalnie nie kwestionujac i nie podejrzewajac nikogo? Sa uprzejmi,mili i pobieraja oplaty od prawdziwych kwot jakie sa na dokumecncie kupna,w ten sposob wszyscy cla normalnie bez stresu i Niemcy maja z tego miliony.W Polsce cala cholota kwestionuje i mysli jak utrudnic sprowadzajacym i jak ich zniszczyc.Kiedy ten burdel w rzadzie antypolskim i w urzedach takich jak celne,skarbowe sie skonczy bo my placimy na nich podatki.Kiedy ten przeklety antypolski rzad sie rozp...y? Kiedy Narod zmadrzeje i wreszcie rozbije te cholote a wybierze prawdziwych Polako

  • 2: Polak z IP: 217.153.90.* (2008-08-05 09:54)

    Biedny Stanisławie... Prawdziwy Polak nie jeździ z lawetą ...

  • 3: Stanislaw B z IP: 91.94.164.* (2008-08-05 10:18)

    Dlaczego glupi rzad i pseudoprawnicy tworza celowo w prawie i zarzadzeniach burdel? Bo w balaganie mozna krasc,brac lapowki,korupcja itp. Przeciez madre dziecko wie,ze mozna w prosty sposob opodatkowac np: od kupna towaru 6%,od nieruchomosci 7% i w ten sposob nie dac mozliwosci kombinacji ale to robi sie celowo i utrzymuje stare zarzadzenia z ciaglymi zmianami aby oglupiac podatnika i tym go niszczyc.Czy nie mozna uniewaznic starych glupich przepisow,zarzadzen a wydac nowe,proste,madre? Ale jak potem nie bedzie mozliwosci kombinowania to jak pseudoprawnicy i glupi antypolski rzad bedzie niszczyl Polakow i Polske? Tylko w burdelu mozna krasc i niszczyc,nawet zabijac.Iesli Polska czysta to jak ja rozkrasc.rozbic,tak tylko rabia zbrodniarze i cholota antypolska

  • 4: Do Stanislawa B z IP: 195.205.254.* (2008-08-05 10:25)

    Zgodnie z Twoją logiką rząd nie powinien podejmować żadnych zmian w prawie - nawet jeśli poprawiają sytuację podatnika - tylko dlatego, że Ty już się przyzwyczaiłeś do dotychczasowych przepisów?

  • 5: Basia z IP: 91.94.164.* (2008-08-05 10:32)

    Tylko zmiany madre,a nie glupie ! Jesli madre to stabilne a nie co chwile glupsze.Jesli madry Polski rzad to caly czas,a jesli glupi to nigdy.Jak narazie to sa glupie i nie poprawiaja sytuacji podatnika lecz je niszcza.Stanislaw ma racje,a ty jestes ciezki lub glupi w umysle

  • 6: wyborca z IP: 81.15.160.* (2008-08-05 11:06)

    Stasio podal przyklad niemcow, ale oni nie kantuja panstwa, a podatki maja bardzo wysokie.
    Tylko zlodziej mysli jak tu kogos orznac. Cala ta sprawa jest przez drastyczne zanizanie wartosci kupowanych zechow, tak, zechow, bo wiekszosc tego co zostalo sprowadzone powinno wyladawac na smietniku a nie na drogach.
    Ja zwiozlem dla siebie juz drugie auto, na umowie byla wpisana faktyczna kwota i nikt sie do mnie nie czepial, nikt nie chcial lapowki itp.
    Stasio zlodziej ma pretensje to lapownikow z UC :-) dobre, bardzo dobre.
    Acha, a powiedz no Stasiu w takim razie, ktory to rzad byl polski?? Bo mi sie wydaje ze od '89 mamy wolne wybory i wszystkie sa polskie

  • 7: Agnieszka z IP: 91.94.158.* (2008-08-05 11:17)

    'wyborco' widac,ze nalezysz do tej choloty bo ja nie wybieralam tego antypolskiego rzadu i wiedzialam na kogo glosuje.Ty nazywasz polskim bo taka nazwa ale wybrany dzieki propagandzie swoich mocodawcow,ktorzy maja ogromne interesy aby tak sprzyjajacy im i dluzny rzad odwdzieczal sie za wsparcie wlasnie niszczeniem Polski i Narodu.Coz'wyborc' mozgu ci nie zmienie bo juz taki pozostanie.Nazwa polski to tak samo gdy PZPR nazywalo sie poskie i robotnicze ale bylo siedziba zbrodniarzy swiata podobnie jak dzis SLD,PD,PSL,PO (platforma Obludnikow) i cala antypolska cholota.Mysle,ze jednak cos masz szanse uzdrowic mozg i oczy i dostrzec prawde.Powodzenie z calego serca.Badz Polakiem i walcz z antypolskoscia.Umiej uzywac swoich zmyslow danych przez Stworce.

  • 8: wyborca z IP: 81.15.160.* (2008-08-05 11:43)

    jak to dobrze ze nie jestem opetany przez pewne radio i tv.
    nadal prosze o odpowiedz ktory to rzad byl rzadem polskim i co takiego zrobil dobrego dla polakow??
    co zrobil w podatkach?? co zrobil dla biznesu?? co zrobil dla armii?? co zrobil dla kierowcow??

  • 9: Emilia z IP: 91.94.158.* (2008-08-05 12:07)

    'wyborco' odpowiedz jest prosta,ze nawet jesli ktos odpowie ci to i tak rozum twoj odbierze niewlasciwie.Ano byl taki rzad,ktory zostal odsuniety bo sie nie podobal grupie obludnikow z twojego kregu,bo dobieral sie do ich majatkow,wykroczen,korupcji i klamstw.Ci z przerazenia.ze ujzy swiatlo dzienne podjeli walke calkowicie wsparci przez swoich mocodawcow i dokonali tego co widac obecnie,Propaganda mocodawcow wrogich Polsce byla tak silna,zes sie sam stal ich ofiara,nawet twoje zmysla zostaly otumanione.A jak piszeszmze nie jestes otumaniony przez pewne radio i tv to inni cie prawdziwie otumanili,prawdopodobnie nieuleczalnie,jedynie to moglibycie jeszcze dobic bo uleczyc sie nie, da na szczescie wiekszosc ludzi swiata zostala obdarzona rozumem i odroznai.Twoja ajadlosc ,a moze otumanienie nie pozwala ci niczego zrozumiec.Widzisz wiara przetrwala tysiace lat mimo zajadlcow jak ty ale obluda twoich upadla po latach zaledwie kilku.Dziela Lenina,Stalina zalegaly a dzis kazdy na nie sra.

  • 10: KŁAMSTWO -nie jedyna bo za brak 1 kg wagi do 10 zł z IP: 84.234.1.* (2008-08-05 12:27)

    USTAWA O RECYKLINGU:
    pkt 5. W przypadku przyjmowania od właściciela niekompletnego pojazdu wycofanego z eksploatacji opłata, za brak jego wagi, nie może przekraczać wysokości 10 zł za 1 kg .
    Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu może odmówić przyjęcia niekompletnego pojazdu, jeżeli właściciel pojazdu odmawia uiszczenia opłaty, o której mowa w ust. 2.


Twój komentarz
Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!
serwisy tematyczne w GazetaPrawna.pl