statystyki

Handel unijny można potwierdzić e-mailem

autor: Krzysztof Koślicki25.07.2008, 03:00; Aktualizacja: 26.07.2008, 22:01

Korespondencja z klientem oraz dokumenty przewozowe mogą być dowodami uprawniającymi do zastosowania zerowej stawki VAT.

reklama


reklama


Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) podlega opodatkowaniu według stawki 0 proc. Konieczne jest jednak spełnienie przez podatnika warunku, że przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiadał on będzie w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem WDT zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy z innego kraju Unii.

Trzeba także pamiętać, że podatnik musi posiadać ważny numer VAT-PL, a w zgłoszeniu VAT-R/UE wskazany został zamiar dokonywania WDT.

Dowodami potwierdzającymi odbiór towarów będących przedmiotem WDT przez nabywcę mogą być: dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju; kopia faktury; specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

W przypadku gdy dokumenty te nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towaru do nabywcy znajdującego się poza Polską, dowodami mogą być również inne dokumenty. Może to być np.:

• korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie (np. e-mail),

• dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu,

• dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania,

• dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Wskazane potwierdzenia podatnik zobowiązany jest posiadać w swojej dokumentacji przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres, w którym transakcja została zawarta. Otrzymanie przez podatnika potwierdzenia po jej złożeniu upoważnia go jednak do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej, w której wykazał dostawę towarów

Podstawa prawna

• Art. 41, art. 13 ust. 1 i 2, art. 20 ust. 1 i 2, art. 99 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:GP

Polecane

reklama

  • AT(2008-07-28 10:35) Odpowiedz 00

    Jedno jest najważniejsze źródło przepisów podatkowych. Jest nim filozofia przyjmująca z góry przestępcze zamiary i działania przedsiębiorcy i podatnika. A przecież przy odrobinie zachodu, znajomej firmie w Unii i koledze z firmą transportową mam to wszystko załatwione - i zapłatę z zagranicy i CMR-ki a jednocześnie mam towar w kraju, który puszczam bez faktury. Dlatego jedyną droga jest uproszczanie przepisów, likwidacja wyjątków, ulg, zwolnień i odliczeń przy zmniejszaniu obciążeń. Palikocie - do dzieła.

  • stary(2008-07-25 19:49) Odpowiedz 00

    Izba ma rację. O dokumencie można mówić tylko wtedy, gdy zawiera własnoręczny podpis czy cyfr. weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Sam wydruk bez podpisu nic nie gwarantuje, bo nie ma najmniejszego problemu aby go sfałszowac.

  • ttr(2008-07-25 17:16) Odpowiedz 00

    Zainteresowanym polecam niedawny wyrok NSA o sygnaturze I FSK 612/07 z 13.05.2008 r.

  • Podatnik(2008-07-25 12:50) Odpowiedz 00

    Ludzie, zróbmy coś z tymi przyhamowanymi urzędnikami! Przecież tak nie może być! Na tę "Izbę Skarbową" to ja dziś do posła Palikota "doniosę".

  • NIE DAJMY SIĘ(2008-07-25 12:22) Odpowiedz 00

    Niedługo zgodnie z głupotą niektórych urzędników wydruk z drukarki też nie będzie dokumentem, ponieważ idąc ich pokrętną i pozbawioną logiki filozofią, komputer w formie elektronicznej przesyła informacje do urządzenia drukującego, więc tylko dokument sporządzony przez upoważnioną osobę na mechanicznej maszynie do pisania będzie mógł być uznany jako jedyny dokument do celów podatkowych w świetle nieprawnej filozofii tych niektórych urzędników. Pamiętajcie jednak, że PODATNICY mogą wykorzystać ten aspekt do sparaliżowania urzędów podatkowych, bo na tej zasadzie każde pismo z urzędu skarbowego niesporządzone ręcznie lub na maszynie do pisania, nie spełnia formy dokumentu, więc też nie będzie miało dla podatnika żadnego znaczenia prawnego. Życzę tej grupie urzędników jak najszybszej utraty pracy.

  • UNIA=PRAWO PRAWIDŁOWE(2008-07-25 12:02) Odpowiedz 00

    dROGI Dyrektorze Izby Skarbowej w Warszawie, proszę poczytaj sobie przepisy Unijne w tej kwestii, bo wydając taką decyzję łamiesz dyrektywy Unijne obowiązujace w Polsce i mające pierwszeństwo przed polskimi przepisami !

  • izba skarbowa(2008-07-25 08:50) Odpowiedz 00

    Dokumenty wymienione w ustawie o VAT ze względu na ich ustaloną przepisami prawa formę potwierdzają w sposób jednoznaczny zarówno tożsamość towarów będących przedmiotem transakcji i wywozu, podmioty będące stronami wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, jak również fakt dokonania wywozu towarów. Z tego względu nie mogą one zostać zastąpione innymi dokumentami bądź przybrać formę dokumentów przesłanych faksem lub drogą elektroniczną. Nie istnieje więc możliwość potraktowania dokumentów przesłanych faksem lub drogą elektroniczną jako dokumentów, od posiadania których uzależnione jest zastosowanie 0-proc. stawki VAT przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.

    Oryginał dokumentu traktować należy jako wyłączny dowód tego, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego, inne niż terytorium kraju.

    Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 9 maja 2008 r. (nr 1401/PV-II/4407/14-11/07/EN/PV-I).

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Polecane

reklama