Najlepszym sposobem inwentaryzacji wartości niematerialnych i prawnych jest weryfikacja odpowiednich dokumentów.

Dla spółek, które prowadzą księgi rachunkowe trzy miesiące przed zakończeniem roku obrotowego, to okres przeprowadzania inwentaryzacji. Obowiązek przeprowadzenia tych czynności istnieje m.in. w stosunku do wartości niematerialnych i prawnych. Roman Seredyński, biegły rewident, prezes zarządu Europejskiego Centrum Audytu, przypomina, że ustawa o rachunkowości dopuszcza trzy metody przeprowadzenia inwentaryzacji, a mianowicie: spis z natury, potwierdzenie przez kontrahentów sald oraz weryfikację odpowiednich dokumentów.
- Najwłaściwszą metodą inwentaryzacji w zakresie wartości niematerialnych i prawnych jest weryfikacja odpowiednich dokumentów - stwierdza nasz rozmówca.
Dodaje jednak, że jest to metoda mało wiarygodna, gdyż nie mamy możliwości otrzymania potwierdzenia sald od kontrahentów oraz nie mamy możliwości fizycznego sprawdzenia istnienia wartości niematerialnej i prawnej.
Według eksperta najwięcej problemów podczas inwentaryzacji wartości niematerialnych i prawnych pojawia się w zakresie oprogramowania.
Wyjaśnia również, że niektóre jednostki do inwentaryzacji omawianego składnika stosują metodę spisu z natury, określając liczbę stanowisk komputerowych, na których dane oprogramowanie jest używane. Powoduje to zawyżenie liczby faktycznie posiadanych programów, w związku z czym powstaje różnica między stanem faktycznym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych.
- Moim zdaniem jest to metoda nieprawidłowa, ponieważ jeden program może być używany na kilku stanowiskach, pomimo tego, że postępowanie takie nie jest legalne i powoduje naruszenie praw autorskich - uważa Roman Seredyński.
Jedynym właściwym sposobem inwentaryzacji wartości niematerialnych i prawnych jest weryfikacja liczby posiadanych licencji na oprogramowania, pokazująca, ile spółka faktycznie posiada omawianych składników wartości niematerialnych i prawnych.
Agnieszka Pokojska