statystyki

Carsharing z ulgowym VAT? Nie ma szans

autor: Jakub Pawłowski06.09.2017, 10:31; Aktualizacja: 06.09.2017, 10:38
Jak to jest w Europie

Jak to jest w Europieźródło: Dziennik Gazeta Prawna

Gminy, które uważają, że współdzielenie pojazdów to uzupełnienie komunikacji miejskiej, a więc prawo do 8-procentowej stawki podatku, mogą się na tym boleśnie przejechać. Fiskus nie pozostawia złudzeń.

Reklama


Poza korzyściami wizerunkowymi i środowiskowymi, takimi jak czystsze powietrze i mniejsze korki w centrach miast, samorządy do takich inwestycji częściej dopłacają, niż na nich zarabiają. Czteroletni kontrakt na obsługę systemu rowerów miejskich kosztował np. Warszawę ponad 45 mln zł brutto. Poznań, który planuje uruchomić system wypożyczalni miejskich aut i zlecił opracowanie, jak dokładnie miałby on działać, zapłacił już 150 tys. zł. Tyle kosztowała sama koncepcja systemu.

Czy gminy mogłyby uszczknąć dla siebie choć część z opłat za wypożyczanie? Niewykluczone, gdyby tylko na drodze nie stały zbyt restrykcyjne, a przy tym niejednoznaczne przepisy. Eksperci są zgodni, że szczególnie problematyczne są regulacje ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221). I chociaż nie wykluczają one, by gminy prowadziły działalność gospodarczą polegającą na krótkotrwałym wynajmie pojazdów i mogły odzyskać część zapłaconego podatku, to między teorią a praktyką jest już przepaść. Dlatego też – zdaniem ekspertów – wiele miast wcale się do takiej działalności nie pali.

Nieuregulowane rozliczenia

Przede wszystkim miasta nie mogą mieć pewności, jak takie inwestycje w systemy krótkotrwałego wynajmu rozliczać. – Do tej pory organy podatkowe nie zaprezentowały swojego stanowiska dotyczącego odliczenia VAT od wydatków ponoszonych na udostępniane w ten sposób samochody – zwraca uwagę Krzysztof Wiński, menedżer z PwC.

Co gorsza, na próżno szukać takich informacji u źródła. W odpowiedzi na pytania TGP o zasady rozliczania usług carsharingu przez inwestujące w takie usługi gminy Krajowa Informacja Skarbowa podkreśla, że ustawa o podatku od towarów i usług nie odnosi się wprost do usługi zwanej carsharingiem. „Tym samym, aby określić zasady opodatkowania tego typu świadczeń, konieczne jest szczegółowe przedstawienie opisu sprawy, tj. m.in. czego konkretnie dotyczą te usługi, jak zostały sklasyfikowane wg klasyfikacji PKWiU, na jakich warunkach są świadczone, jakie podmioty biorą w nich udział, jak wygląda kwestia odpłatności” – czytamy w odpowiedzi Angeliki Nowak z referatu komunikacji i promocji KIS.

Publiczny tylko z nazwy


Pozostało jeszcze 69% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane

Reklama