DIONIZY SMOLEŃ, dyrektor do spraw sektora publicznego i Unii Europejskiej Deloitte, o barierach administracyjnych - Na początku lipca poznamy zakres obciążeń administracyjnych, w tym podatkowych, z którymi na co dzień borykają się przedsiębiorcy. Uzyskane wyniki badań posłużą Ministerstwu Gospodarki do zmniejszenia liczby barier.
ROZMOWA
EWA MATYSZEWSKA
Firma Deloitte na zlecenie Ministerstwa Gospodarki prowadzi pomiar obciążeń administracyjnych. Czy to prawda?
DIONIZY SMOLEŃ*
Tak. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i realizowany w ramach programu Ministerstwa Gospodarki „Reforma Regulacji”. Ma on na celu zidentyfikowanie najbardziej uciążliwych przepisów prawa oraz pomiar kosztów wynikających dla przedsiębiorców z ich stosowania.
Jednym z obszarów, który podlega badaniu, jest prawo podatkowe. Co dokładnie w tym zakresie jest sprawdzane?
W ramach prawa podatkowego badane są m.in. obowiązki wynikające z następujących aktów prawnych: ustawy o CIT, ustawy o PIT, Ordynacji podatkowej, ustawy o kontroli skarbowej, prawo celne, ustawy o VAT, ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o podatku leśnym, rozporządzenie ministra finansów w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, rozporządzenie ministra finansów w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego.
Na czym polega badanie?
W trakcie wywiadów bezpośrednich z przedsiębiorcami zbierane są informacje dotyczące czasochłonności oraz częstotliwości wykonywania obowiązków informacyjnych nałożonych na nich. Przedsiębiorcy są pytani m.in. o czas poświęcony na wypełnianie obowiązków informacyjnych, stopień irytacji ze względu na dane obciążenie, sposoby uproszczenia prawa.
Na jakim etapie jest badanie?
Wywiady bezpośrednie z przedsiębiorcami są w trakcie realizacji i zostaną zakończone w maju.



A jak obliczane będą koszty obciążeń administracyjnych?
Do obliczenia kosztów obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw stosowany jest Model Kosztu Standardowego. Jest to metoda pomiaru kosztów obciążeń administracyjnych stosowana w całej Europie. Model oparty jest na danych zbieranych u źródła, czyli od przedsiębiorców.
Całkowity koszt danego obowiązku informacyjnego wyliczony zostanie na podstawie informacji o: czasie poświęconym na jego wypełnienie, płacy pracownika odpowiedzialnego za tę czynność, liczby przedsiębiorców objętych obowiązkiem, częstotliwości występowania obowiązku informacyjnego.
Wywiady z przedsiębiorcami dotyczące przepisów podatkowych obejmują 187 obowiązków informacyjnych (wstępnie zidentyfikowanych jako najbardziej uciążliwe), do których przedsiębiorcy są zobowiązani.
Czy możemy wyciągnąć już jakieś wnioski z przeprowadzonych z przedsiębiorcami rozmów?
Tak. W toku wywiadów przedsiębiorcy zwracają uwagę np. na fakt, że brakuje możliwości wykonywania pewnych obowiązków w formie elektronicznej, np. konieczność składania dokumentów papierowych zamiast wysłania ich w wersji elektronicznej lub konieczność przechowywania dokumentacji papierowej zamiast w formie elektronicznej. Od przedsiębiorców niejednokrotnie wymaga się przekazywania kilkakrotnie tych samych informacji, np. poprzez wypełnienie kilku formularzy, których zakres informacyjny jest podobny. Przepisy podatkowe wymagają zbyt obszernych informacji, które muszą przekazywać przedsiębiorcy. Są oni zobowiązani do zbyt długiego przechowywania dokumentacji, co niesie ze sobą koszty związane z jej archiwizowaniem. Część przepisów jest niejasna i niezrozumiała.
Co resort gospodarki zrobi z wynikami badania?
Końcowe wyniki badania posłużą Ministerstwu Gospodarki do identyfikacji najbardziej uciążliwych przepisów prawa, a następnie ich redukcji. Może ona nastąpić np. poprzez wycofanie zbędnych obciążeń, ograniczenie zakresu informacji przekazywanych administracji publicznej, zmianę formy wykonywania obowiązku z papierowej na elektroniczną.
*Dionizy Smoleń
dyrektor do spraw sektora publicznego i Unii Europejskiej Deloitte