- Te wzrosty to w dużej mierze efekt zmiany procedury - pieniądze przekazują urzędy skarbowe. Ponadto ponieważ podatnik nie musi wpłacać przekazywanej kwoty z własnej kieszeni, łatwiej mu zdecydować o przekazaniu 1 proc. Jednocześnie należy pamiętać, że organizacje pożytku publicznego są coraz skuteczniejsze w docieraniu do podatników poprzez media. Co roku powtarzają się nazwy organizacji zbierających 1 proc., co wpływa na ich wiarygodność w oczach podatników.

W tym roku Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych, Forum Darczyńców oraz Fundacja Komunikacji Społecznej prowadziły kampanię informującą o nowych zasadach przekazywania 1 proc. Dzięki współpracy mediów informacje te dotarły do wielu podatników. Mamy nadzieję na kontynuację tej współpracy w 2009 roku.

• Jakie problemy pojawiły się w trakcie stosowania nowych przepisów?

- Lakoniczność przepisów spowodowała zamieszanie i niejednolitą praktykę przekazywania 1 proc. podatku. Jedne urzędy skarbowe przekazywały pieniądze sukcesywnie, inne zbiorczo. Zdarzały się przypadki ujawniania danych podatników, do czego urzędy nie mają prawa. W niektórych urzędach nadal były informacje dotyczące starej procedury. Inne podeszły do sprawy systemowo i wdrożyły efektywne procedury przekazywania. Przepisy w nowym kształcie sprawdziły się. Praktyka ich stosowania szwankowała w niewielkim stopniu.

• Nad czym będziecie pracować, aby w rozliczeniu za 2008 rok uniknąć pomyłek z tegorocznej akcji PIT?

- Na pewno nad utrzymaniem i rozpropagowaniem dobrych praktyk, zarówno ze strony administracji, jak i organizacji. Będziemy kłaść nacisk na konieczność publicznego ujawniania, jak spożytkowane zostały otrzymane środki. Jest to niezwykle istotne zwłaszcza w sytuacji, gdy procedura stała się anonimowa i nie można podziękować konkretnym podatnikom.

Zależy nam również na tym, aby Ministerstwo Finansów przyjrzało się dobrym praktykom i wypracowało rekomendacje co do procedury, z których skorzystać będą mogły wszystkie urzędy.

Kiedy spoglądamy na podział wpłat, widzimy, że najwięcej pieniędzy uzyskują duże organizacje o wyraźnym wizerunku, które stać na ogólnopolską kampanię medialną. Chcielibyśmy zachęcić podatników, aby zastanowili się, czy nie warto przekazać 1 proc. podatku na organizacje działające regionalnie. Dla mniejszych organizacji wyzwaniem jest przekonanie podatników do wsparcia. Muszą zapracować na to wiarygodnością i przejrzystością działań.