2. Gmina za oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste pobiera pierwszą opłatę i opłaty roczne, przy czym pierwsza podlega zapłacie jednorazowo, nie później niż do dnia zawarcia umowy o oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste. Opłaty roczne wnosi się przez cały okres użytkowania wieczystego, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, z góry za dany rok (poza rokiem, w którym zostało ustanowione prawo użytkowania wieczystego).
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT jako dostawę towaru traktuje się oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste. Dla dostawy tej, trwającej wiele lat, ustalane są okresy rozliczeniowe.
Pierwsza jednorazowa opłata traktowana jest jako zaliczka. Obowiązek podatkowy powstanie w związku z tym z chwilą jej otrzymania (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT). Natomiast opłaty roczne, wnoszone przez cały okres użytkowania wieczystego w terminie do 31 marca każdego roku (przykładowo do 31 marca 2015 r.), z góry na dany rok, statuują obowiązek podatkowy w oparciu o art. 19a ust. 3 w zw. z ust. 4 ustawy o VAT, tj. z końcem okresu, do którego odnoszą się płatności, czyli końcem danego roku kalendarzowego.
Jeżeli jednak przed 31 grudnia wcześniejszego roku (przykładowo 2014 r.) gmina otrzyma całość lub część opłaty rocznej, obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą jej zainkasowania, w odniesieniu do otrzymanej kwoty, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.
3. Komornik organizuje sprzedaż nieruchomości. Na poczet licytacji przyjmowane jest od potencjalnych nabywców wadium. Komornik nie rozlicza VAT od każdej otrzymanej kwoty, gdyż nie wie, jaki podmiot faktycznie będzie nabywcą nieruchomości. Zgodnie z dominującym podejściem dopiero w momencie rozstrzygnięcia przetargu wadium otrzymane od nabywcy należy opodatkować VAT.
Podatnik zadeklaruje całą transakcję w rozliczeniu za luty 2014 r., wykazując obowiązek podatkowy w związku z transakcją:
● 10 lutego 2014 r. w wysokości 1 tys. zł oraz
● 25 lutego 2014 r. w wysokości 4 tys. zł.