PARLAMENT EUROPEJSKI 16 grudnia 2015 r. europosłowie zobowiązali KE do przygotowania do końca marca zarysu reformy unijnego CIT. W jej ramach Komisja miałaby m.in. szacować kwoty, jakie państwa członkowskie tracą z powodu unikania opodatkowania. PE chciał też, aby unijne firmy i osoby fizyczne uzyskiwały etykietę dobrego podatnika, która wiązałaby się z korzystaniem z preferencji fiskalnych. Deputowani chcieli także wprowadzenia unijnego NIP, który pomógłby państwom członkowskim w identyfikowaniu swoich rezydentów dla celów automatycznej wymiany informacji podatkowej. Ich zdaniem powinna ona być rozszerzona o informacje o każdym nowym odliczeniu, uldze, zwolnieniu, zachęcie podatkowej (jeśli tylko takie preferencje mogłyby spowodować uszczuplenie dochodów drugiego państwa). |
KOMISJA EUROPEJSKA 27 stycznia 2016 r. zaproponowała ona reformę unijnego systemu CIT w ramach pakietu przeciwko unikaniu opodatkowania. Zaproponowała m.in., aby spółki działające na rynku unijnym mogły odliczać odsetki od długu tylko do określonego limitu. Byłby on uzależniony od ich dochodu brutto, ale w projekcie dyrektywy zapisano go na poziomie 30 proc. Poszczególne państwa mogłyby jednak przyjąć pułap mniej korzystny. Dodatkowo podatnicy, którzy przeniosą aktywa do kraju o niższej stawce podatku, płaciliby w pierwszym państwie podatek od wyjścia. Podstawą opodatkowania byłaby rynkowa wartość przenoszonego majątku. W całej UE miałaby obowiązywać klauzula switch over. Chodzi o to, aby państwa członkowskie nie mogły zwolnić zagranicznego dochodu z daniny, jeśli powstał on w kraju o stawce CIT niższej o 40 proc. od stawki obowiązującej w pierwszym państwie. W takim wypadku obowiązywałaby metoda proporcjonalnego odliczenia. Wcześniej w marcu 2016 r. uzgodniono porozumienie, zgodnie z którym od 2017 r. państwa będą wymieniać się informacjami dotyczącymi wydanych interpretacji podatkowych, ale też przychodami, dochodami, zapłaconymi podatkami itp. przez działające w nich grupy kapitałowe.25 maja 2016 r. przepisy te przyjęła Rada UE. |
ORGANIZACJA WSPÓŁPRACY GOSPODARCZEJ I ROZWOJU Zarówno europosłowie, jak i KE, proponując nowy unijny system CIT, wdrażają w części rozwiązania, które zaproponowała OECD. Organizacja przedstawiła swoje pomysły na reformę w kilkunastu raportach opublikowanych na początku października 2015 r. Zaproponowała m.in. zmianę definicji zakładu, która ograniczałaby listę wyjątków wykluczających powstanie takiej stałej placówki, a tym samym pobieranie przez ten kraj podatku dochodowego. Zasugerowano także wprowadzenie tzw. kryterium istotnej obecności przedsiębiorcy w danym państwie. Obecnie wiele rządów nie nakłada podatków na zagraniczne przedsiębiorstwa sprzedające towary i usługi konsumentom bez fizycznej obecności na terytorium kraju, a więc np. za pośrednictwem sieci. Po zmianach będzie można uznać, że zagraniczna firma prowadzi na jego terenie działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu. Spełnione musiałyby być pewne warunki, w tym ustalenie, że sprzedaż towarów bądź usług wymaga bliskich związków z danym państwem, Ujednolicone miałyby być zasady sporządzania dokumentacji cen transferowych (w Polsce będą obowiązywać od 2017 r.).Rekomendacje OECD zostały zaakceptowane w listopadzie 2015 r. na forum G20 i obecnie są stopniowo wdrażane przez wszystkie zainteresowane państwa. Trwają też prace nad podpisaniem międzynarodowej umowy dotyczącej unikania podwójnego opodatkowania. W takim porozumieniu wdrożona będzie większość pomysłów OECD. Organizacja chce zakończyć nad nim prace do końca 2016 r. |
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama