Czy wydatki poniesione przez spółkę na organizację szkolenia dla kontrahentów w kraju lub za granicą, obejmujące koszt wynajmu hotelu, wyżywienia, transportu, stanowią koszty uzyskania przychodów? Jak prawidłowo należy rozliczać tego rodzaju wydatki?

dr JANUSZ MARCINIUK
doradca podatkowy Marciniuk i Wspólnicy
Co do zasady, w trakcie szkoleń produktowych dla kontrahentów/klientów podatnika, uczestnikom przekazywana jest specjalistyczna wiedza na temat produktów, dotycząca ich właściwości, możliwych zastosowań, sposobu montażu czy użycia określonych towarów. Szkolenie obejmuje takie zagadnienia, bez znajomości których sprzedaż produktów podatnika przez kontrahenta byłaby niemożliwa albo mniej efektywna. W związku z tym, szkolenie ma co do zasady pozytywny wpływ na wartość przychodów podatnika - przyczynia się do zwiększenia albo utrzymania sprzedaży na określonym poziomie.
Jednocześnie wydatki poniesione na organizację imprez towarzyszących szkoleniu, takich jak sport czy rozrywka, również stanowią koszty uzyskania przychodów, gdyż zapewniają lepszą frekwencję na szkoleniach, które zazwyczaj nie są obowiązkowe. Koszty poniesione na uatrakcyjnienie wyjazdu szkoleniowego są zachętą do uczestnictwa dla osób, które będą wykorzystywać wiedzę zdobytą na szkoleniu przy sprzedaży produktów podatnika, zwiększając tym samym efektywność swoich działań sprzedażowych.
Nie znajdzie jednocześnie zastosowania do tych wydatków art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.), a także analogicznie art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Wydatki poniesione na zorganizowanie szkolenia w żadnym zakresie nie mają na celu polepszenia mniemania uczestników o podatniku, zaprezentowania wystawności podatnika czy jego możliwości finansowych. Podatnik decyduje się ponieść koszty tego szkolenia, aby zapewnić sobie dotarcie z informacją o swojej ofercie do jak największej liczby najlepszych sprzedawców, by w ten sposób zwiększać sprzedaż swoich produktów. Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, że zachowany zostaje podstawowy warunek uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu, jakim jest istnienie między nim a osiągniętym przychodem związku przyczynowo-skutkowego, czyli wpływu określonego wydatku na powstanie lub zwiększenie przychodu.
Siłę powyższej argumentacji zaczynają dostrzegać urzędy skarbowe. Analogiczne stanowisko do wyżej przedstawionego zaprezentował m.in. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 25 stycznia 2007 r. (nr 1471/DPD1/423-152/06/SG/1). Zgodnie z zaprezentowanym przez ten urząd skarbowy uzasadnieniem, koszty wydatkowane na organizację szkoleń z elementami programu rekreacyjnego dla przedstawicieli kontrahentów, w trakcie których przekazywane są informacje na temat produktów spółki i doskonalenia technik ich sprzedaży, ściśle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, wpływające na uzyskanie przychodu lub jego zwiększenie, spółka ma prawo zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów w oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Not. KT
dr Janusz Marciniuk, doradca podatkowy Marciniuk i Wspólnicy / DGP