Największą z uchwalonych już zmian, która ciągle czeka na wdrożenie, są bez wątpienia przepisy o KSeF. Ale są też inne, które nie weszły w życie 1 stycznia 2024 r.

Największą z uchwalonych już zmian, która ciągle czeka na wdrożenie, są bez wątpienia przepisy o KSeF. Ale są też inne, które nie weszły w życie 1 stycznia 2024 r.

Wymóg wystawiania ustrukturyzowanych faktur za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) ma ruszyć 1 lipca 2024 r. Tak zakłada nowelizacja z 16 czerwca 2023 r. (Dz.U. poz. 1598), choć są apele o przesunięcie tej daty.

Początkowo obowiązek ten obejmie czynnych podatników VAT, ponieważ podatnicy zwolnieni z VAT podmiotowo (ze względu na wielkość sprzedaży do 200 tys. zł) lub przedmiotowo (ze względu na rodzaj wykonywanych czynności) będą musieli wystawiać elektroniczne faktury dopiero za rok, od 1 stycznia 2025 r.

Akcyza dopuszczalna na papierze

W 2024 r. nadal będzie można prowadzić ewidencje i dokumentacje akcyzowe w formie papierowej. Chodzi o ewidencje m.in.: suszu tytoniowego, energii elektrycznej, wyrobów alkoholowych, gazowych i węglowych, podatkowych znaków akcyzy.

Przypomnijmy, że wymóg prowadzenia ich w formie elektronicznej miał wejść w życie już od 2020 r., ale tak się nie stało, bo został on przeniesiony – najpierw na 1 stycznia 2022 r., a potem na 1 stycznia 2023 r.

Kolejny wyznaczony termin – 1 stycznia 2024 r. – również został przesunięty – o miesiąc (tj. na 1 lutego 2024 r.), ale i on jest już nieaktualny. Został uchylony wspomnianą nowelizacją z 16 czerwca 2023 r.

Nowy termin wejścia w życie obowiązkowych elektronicznych ewidencji i dokumentacji akcyzowych nie jest jeszcze znany.

Wbrew pierwotnym planom od 1 lutego 2024 r. nie wejdą w życie również przepisy zakładające powstanie Centralnej Ewidencji Wyrobów Akcyzowych (CEWA), do której miały trafiać ewidencje w jednolitym formacie XML. Nowelizacja, która zakładała taką zmianę, nie została uchwalona przez Sejm poprzedniej kadencji.

Elektroniczne księgi za rok

Z kolei nowelizacja z 26 maja 2023 r. (Dz.U. poz. 1059), zwana potocznie SLIM VAT 3, odroczyła obowiązek:

  • prowadzenia ksiąg rachunkowych, księgi przychodów i rozchodów oraz ewidencji przychodów przy użyciu programów komputerowych, a także
  • cyklicznego przekazywania fiskusowi plików JPK_CIT i JPK_PIT (czyli ustrukturyzowanych ksiąg i ewidencji).

Wymóg ten będzie wprowadzany stopniowo; najpierw obejmie podatkowe grupy kapitałowe i podatników CIT, u których wartość przychodu z poprzedniego roku przekroczy równowartość 50 mln euro. Będą oni musieli prowadzić księgi elektroniczne i przekazywać JPK_CIT lub JPK_PIT po raz pierwszy za 2025 r.

Następnie wymóg ten obejmie – za 2026 r. – podatników obowiązanych do przesyłania fiskusowi JPK _VAT. W ostatniej kolejności znajdą się pozostali podatnicy – za 2027 r.©℗