Polska może uzależniać zwolnienie z podatku akcyzowego od zastosowania procedury zawieszenia poboru – orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE. Uznał, że nasz kraj nie narusza unijnej dyrektywy 92/83.

Chodziło o zwolnienie z akcyzy alkoholu etylowego używanego do produkcji lekarstw. Komisja Europejska uznała, że Polska niesłusznie odmawia prawa do tego zwolnienia importerowi, który nie wybierze procedury zawieszenia poboru podatku. Twierdziła, że niektórzy importerzy woleliby, aby przywożony przez nich alkohol nie był objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy, natomiast chcieliby skorzystać ze zwolnienia w inny sposób – najpierw zapłaciliby akcyzę, a następnie dostaliby jej zwrot.
Polska broniła się, argumentując, że dyrektywa 92/83 nie uzależnia możliwości skorzystania ze zwolnienia od zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, ale też tego nie zabrania. Natomiast procedura ta jest konieczna, żeby zapobiegać częstym naruszeniom przepisów, uchylaniu się od nich i nieprawidłowościom dotyczącym podatku akcyzowego od alkoholu.
Ministerstwo Finansów przedstawiło szacunki, z których wynikało, że co roku sprzedaje się nielegalnie, jako napoje alkoholowe, około trzech milionów litrów czystego etanolu do celów technicznych. Gdyby wprowadzić do obrotu alkohol etylowy z zapłaconą akcyzą, to zaburzyłoby to proces kontroli obrotu alkoholem w kraju i spowodowałoby legalizowanie przez środowiska przestępcze odkażonego alkoholu etylowego – argumentowało MF.
TSUE oddalił skargę KE. Przypomniał, że zgodnie z dyrektywą państwa członkowskie mogą wprowadzić swoje warunki w celu zapewnienia prawidłowego i uczciwego stosowania zwolnień z podatku oraz zapobiegania uchylaniu się od przepisów, ich omijaniu lub naruszaniu. Odniósł się też do twierdzenia Komisji, że Polska powinna umożliwić skorzystanie (równolegle) z procedury zwrotu zapłaconej akcyzy. Zwrócił uwagę na to, że taki obowiązek nie wynika z dyrektywy.
TSUE nie zgodził się też z Komisją, jakoby zawieszenie poboru akcyzy było bardziej dotkliwe (kosztowe) dla podmiotów gospodarczych niż procedura zwrotu akcyzy. Komisja nie uzasadniła tego należycie – orzekł. Na marginesie dodał, że mechanizm zwrotu akcyzy również może być kosztowny dla importera, bo zmusza w pierwszej kolejności do zapłaty podatku, a dopiero potem umożliwia zwrot. ©℗

orzecznictwo

Wyrok TSUE z 24 listopada 2022 r., sygn. C-166/21 www.serwisy.gazetaprawna.pl/orzeczenia